Wednesday 10 June 2020

KARI IKAN DAUN KESUM (PKPB-COVID 19)

Hari Ahad punya lunch mak aku juga masak kari ni
Kari Ikan

Mak aku kata ni Kari Kesum


Laaa.. Patut lah bila makan aku rasa macam Asam Pedas


Rupa Kari
Tapi rasa & bau dia macam Asam Pedas


Rupanya sebab bau daun kesum la
Daun kesum kan selalunya orang masuk dalam Asam Pedas
Tapi ni mak aku masuk dalm kari

Kata mak aku sebab pernah makan nenek masak kari letak daun kesum..
Nenek panggil Gulai Ikan Daun Kesum
Tapi mak aku cakap nenek masak guna ikan haruan & ikan keli
Gulai Kesum Ikan Keli
Nenek kata selain sedap, daun kesum juga dapat hilangkan hanyir ikan sungai
Tapi mak aku masak guna ikan kembung



IKAN MASAK GULAI KESUM
3 ikan kembung - kerat 2
1 paketkecil serbuk kari
10 batang kacang buncis
5 gangkai daun kesum-lurut ambil daunnya
1 asam keping
1 sudu teh garam
1/2 kotak kecil santan + 1/2 cawan air
5 cili padi merah
3 sudu minyak
2 bawang merah
2 bawang putih

1. Panaskan minyak & tumis bawang merah & bawang putih hiris
2. Masukkan serbuk kari yang dibancuh  dwngan 1/2 cawan air.
3.Bila naik minyak, masukkan ikan, asa, garam & 2 cawan air.
4.Biar mendidih & masukkan kacang buncis
5. Tambah santan & daun kesum
6. Biar mendidih perlahan beberapa minit supaya kuah naik minyak
7. Sesuaikan rasa




Sambal


Ulam

Ikan Goreng
Aku nyer lauk
Dah beberapa hari makan ikan jenahak gorwng jer
Sebab takut mata gatal & bengkak

No comments:

Post a Comment