Sunday 29 June 2014

KETUPAT GORENG vs KETUPAT KUAH KACANG.......HARI TERAKHIR SEBELUM PUASA

Ketupat Adabi  Goreng....Lunch hari Sabtu 30 Sya'ban 1435.....haaa cam bagus je ingat tarikh bulan Hijrah...tu pun sebab malam tu ada pengumuman mula puasa pada hari Ahad 29 Jun 2014....Sah la sabtu tu 30 Sya'ban...heee

Ni Ketupat Dengan Kuah Kacang.....ni peberet kakak ngan aku...Mak aku masak ni sebab kakak nak makan Ketupat dengan Kuah Kacang semalam....Aku pun memang suka makan Ketupat Dengan Kuah Kacang...
Sebenarnya Ketupat Goreng ni untuk abang...Sebabnya abang masih berpantang makan walaupun dah sebulan operate....Mak aku kata abang xleh makan kuah kacang tu sebab ada kacang tanah & ada letak ikan bilis...Takut gatal...Lagipun abang kata dia lagi suka Ketupat Goreng ....
Minggu lepas pun mak aku dah masak Ketupat Goreng untuk abang...Abang kata sedap..
Ni gambar Ketupat Adabi yang mak aku masak 10 hari lepas...18 Jun2014...Semalam 28Jun 2014...tapi ketupatnya sama je..Beli Ketupat segera Adabi..Mak aku kata kebus 2 jam baru isinya cantik...pastu makan la ngan kuah kacang @ buat Ketupat Goreng...
Mak aku kata nak buat Ketupat Goreng ni lebih kurang sama macam masak Mee Goreng @ Kuey Teow Goreng...Ni gambar minggu lepas nyer sebab semalam aku gi Kelas Tambahan ...mana sempat amik gambar mak aku masak..

 KETUPAT GORENG
Bahannya macam dalam gambar ni la....dah nama Ketupat Goreng....Kena la rebus ketupat adabi tu dulu...heee
Pastu kena ada 3 cili merah...2 bawang putih...1 bawang besar...isi ayam....taugeh...kucai....telur ...kicap manis...minyak masak & sikit garam....tu je..

- Cili merah+ bawang putih+ bawang besar tu kena blend dulu..

Cara Masak Ketupat Goreng:
1. Mula2 panaskan sikit minyak dalam kuali & tumis bahan yang dah blend..sampai garing..
2. Pastu masukkan isi ayam...garam.kicap manis & biar sampai ayam tu masak..
3. Pastu masukkan Ketupat Adabi yang dah dipotong 6 setiap sebiji...Mak aku kata dia guna 10 biji ketupat..Gaul rata
4. Tolak Ketupat Gereng ke tepi kuali & pecahkan 2 biji telur & gaul rata bersama Ketupat Goreng...
5. Pastu masukkan kucai dan taugeh,,Goreng sekejap sahaja & terus angkat...

Bubuh dalam pinggan & makan la hehehehe..Ni aku nyer pinggan..Makan ngan copstik..
Mak aku kata ada sejenis masakan cina yang hampir sama dengan Ketupat Goreng ni.Aku pun pernah tengok Astro channel 707 memang ada masakan cina macam ni..Tapi dorang x guna ketupat,dorang guna nasi yang dibuat macam kuih & potong dadu..Macam nasi impit la..






Ni versi 10 Jun....penuh ngan sayur...
Ni versi 28 Jun ...xde kucai..hanya ada daun sup je..Tapi sedapnya sama je...Bezanya versi 28 Jun ada pilihan nak makan Ketupat dengan Kuah Kacang....Ahad dah puasa ...Jumpa lagi  dengan Ketupat pada 1 Syawal nanti...Lagi banyak ketupat...ada Ketupat Palas...Ketupat Adabi...Ketupat Daun Buluh & banyak lauk & Biskut Raya.....Puasa..puasa..puasa...sibok je nak raya...heeeee


No comments:

Post a Comment