Friday, 20 June 2014

CERITA JUS LEMON...

Jus Lemon....Masam-masam manis ..Jus Lemon ni sebenarnya memang masam gilerrrrrrrrrr...Tapi kalau letak gula rasanya jadi la masam2 manis...hee
Mak aku la suka sangat minum Jus Lemon ni..Masa ni ,rasanya setiap hari mak aku buatkan Jus Lemon.Masa hari pertama Cuti Sekolah bulan Mei baru ni nenek ngan abang datang hari pertama cuti sekolah..Sebabnya abang nak kena masuk wad 29 Mei tu..Pastu 2x mak aku gi pasar malam ngan nenek..2x juga mak aku beli kambing panggang..Sebab tu mak aku kata kena banyak minum Jus Lemon..Sebab nak kurangkan kolestrol dan lemak makan kambing banyak sangat...Hmmmm...aku belasah je sebab kambing tu kan kesukaan aku..Jus Lemon plak aku suka sebab sedap ...tu je..
Tapi nenek x makan daging kambing...Nenek kata dia memang x makan dari dia kecik sampai sekarang..Hmmm rugi la .....sebab daging kambing sedap..hehehe
Nak buat Jus Lemon ni pun bukan susah sangat pun...

JUS LEMON..

2 biji lemon
1/2 cawan gula
1/2 cwn air panas
1/2 jug air
Air batu

1. Parut kulit lemon yang warna kuning...Yang kuning je tau..yang putih tu pahit
2.  Masuk kulit lemon (ni namanya lemon zest) dalam cawan & tuangkan air panas..Masa ni bau dia harum & segar..Lemon yang kulitnya dah diparut itu dibelah 2 dan perah airnya.
3. Tapis air lemon zest & dalam jug air & tambah gula..Kacau & tambah air masak & air batu...siap...

Seminggu rasanya mak aku asyik buatkan Jus Lemon..Nenek pun suka juga minum Jus Lemon ni walaupun nenek x makan kambing...Tapi masa hari abang masuk wad kat HUKM tu nenek sakit..Nenek x boleh bangun sebab muntah2 & pening kepala.Niat nenek nak jaga abang kat wad x kesampaian...hanya mak aku & kakak gilir2 jaga abang...Hari ke-3 abang operate baru nenek boleh bangun & gi melawat abang..


Apa kaitannya dengan Jus Lemon..?
Haaa...yang ni mak aku baru ceritakan beberapa hari yang lepas..Masa ni nenek dah balik kampung dah pun...Mak aku kata nenek pening dan muntah2 hari tu mungkin sebab Jus Lemon...
Hah..sebab Jus Lemon...?
Mak aku kata mungkin la...Kebarangkaliannya adalah tinggi..!!!!
Hahahahaha..dah macam eksperimen Sains la plak...
Tapi kenapa sebab Jus Lemon plak...beracun ke..?

Haaa...mak aku kata..dia baru ingat yang nenek ada sakit Tekanan Darah Rendah...
Hmmm..apa plak tu...x faham aku..
Kata mak aku...macam aku ni kira tekanan darah adalah normal...sihat la kata mak aku...
Kalau ada yang kena tekanan darah tinggi memang bahaya & boleh bawa maut kalau x dirawat..sebab pembuluh darah boleh pecah kalau tekanan terlalu tinggi...Tekanan darah rendah plak ?
Hahahaha..mak aku terang macam doktor plak...
 Tapi aku bukan la faham sangat pun...bila mak aku cakap aku angguk je la...buat2 faham..hehehehe..jangan cakap ngan mak aku plak ...kang kecik plak hati mak aku tu..heee
Macam nenek mak aku kata tekanan darahnya rendah sebab tu nenek mudah pening & muntah2...& mak aku kata makanan yang berasid yang masam2 akan menjadikan tekanan darah akan turun...
Agaknya sebab tu la nenek pening & muntah2...
Mak aku kata mungkin sebab mak aku asyik buat Jus Lemon setiap hari & bila nenek minum tekanan darah nenek jadi makin rendah...
Mak aku kata dia dah rasa bersalah sebab menyebabkan nenek jadi camtu...
Ooooooooooo.....

No comments:

Post a Comment