Monday 4 December 2017

KURMA TELUR

Kurma Telur
Bukan Kurma yang makan bulan puasa tu..
Ini lauk Telur Masak Kurma
Naper panggil Masak Kurma?
Haaa....tu yang aku peliks tu....
Bila tanya mak aku ....
Mak aku pun x tau..
Kata mak aku kalau  nenek x panggil Kurma Telur
Nenek panggil masakan ni "MASAK PUTIH TELUR"
Haaa....mak aku cakap sampai sekarang pun nenek panggil Masak Kurma ni sebagai MASAK PUTIH...
Kalau KURMA KAMBING...nenak akan panggil MASAK PUTIH KAMBING..
Haaa..jangan x tahu...tahun lepas masa RAYA HAJI 2016 ...Nenek masakKURMA KAMBING kat sini 1 periuk besar tau..
Haaa...seekor kambing nenek masakkan kurma ni..
Opsss..nenek x cakap KURMA KAMBING
nenek cakap MASAK PUTIH KAMBING..
Hrmmm...info baru ni yang aku tahu
Tapi mak aku cakap info tu dah lama sebab nenek panggil camtu sejak zaman nenek moyang nenek lagi..
Cuma aku yang baru tahu
Kata mak aku lagi..
Kalau dolu2 Lauk Kurma Telur ni juga antara menu yang dimasak dan dihidangkan aemasa kenduri kahwin..
Tapi mak aku kata sekarang dah xde lagi dah orang masak Kurma Telur waktu kenduri sebab dah ada banyak lagi lauk lain yang lebih special
Mmm...kalau makan kenduri kat Kedah besttt sangag
Banyak pilihan makanan..
Nasi Gulai Daging Batang Pisang dah wajib la
Aku suka side food ..
Laksa..Bihun Sup Utara...Apam Balik..Cucur Udang..Roti Arab..Ice Cream..Bubur..Air pun macam pasar malam..colourfull
Owh......nak balikkkkkkk kampunggggg


Sebenarnya mak aku pernah juga masak KURMA AYAM tapi aku x suka Ayam Masak Kurma
Aku rasa macam bau rempah dia kuat sangat
Satu lagi warna dia aku rasa x menarik
Hanya abang jer yang suka sangat Ayam Masak Kurma tu..
So..dah lama abang kat Kedah..maka dah lama la mak aku x masak Ayam Kurma tu
Ni abang dah balik kerja kat KL ...
Haaa...musim kurma bermula laaaa..




 Mak aku cakap nak masak Kurma Ayam
Tapi sebab aku x suka
Mak aku tukar masakkan Kurma Telur
Ayam tu mak aku buat Ayam Goreng Berempah
Kata mak aku supaya abang boleh makan Kurma Telur...
Dan Ayam Berempah tu semua orang pun boleh makan...termasuk aku



Makanya tu la sebab mak aku masak KURMA TELUR ni
Ni mak aku masak hari Sabtu..
Tapi masa mak aku nak masak tu aku lak tengah bersiap2 nak gi Jemputan Kahwin kat umah Auni
Haaa...dah macam mokcik2 kan ..
Ada jemputan kahwin dahhhhh!
Ha...mak aku x gi la sebab ni rumah kawan aku jer..
Kakak dah kat Padang Merbuk tu
Abang hantarkan aku...
Tinggal lah mak aku masak kat umah sengsorang...
Ala...Kurma Telur dan Ayam Berempah je pun..
Kurma tu bukan aku suka pun..
Kat kenduri mesti banyak lauk best..
Hahahaha



 Masa balik kenduri tu
Abang ajak aku temankan abang gi dob
Bukan nak dobi baju abang...
Tapi nak dobi baju kakak..
Kakak bawa balik baju kotor penuh 1 bakul besar..
Dah la musim hujan..
Esok kakak dah nak balik kolej
Kata nak basuh..tapi dia ada event tu..
Lastly abang bawa gi dobi
Hmmm..sib baik abang cuti..
Abang ajak aku temankan sebab tu semua kan baju kakak..
Mesti la abang segan nak masukkan dalam washer .
Buatnya masa abang angkat baju2 tu
ada " harta karun" kakak ker yang terjatuh kat lantai dobi tu...!!!
Haaa...jenuh abang nak kutip..
Kalau aku xperlah..dah aku sama spesis macam kakak juga..
Hahahahaha......
Tapi dah sampai dobi..abang juga buat semua..
Lepas dah masukkan baju2 tu dalam washer ...
Abang ajak aku gi minum dulu kat mamak dekat Laundry tu....
Dah habis minum..elok2 je baju siap wash...
Rupanya abg dah bajet timing la sebab abang biasa mendobi baju...
Masa abang nak masukkan dalam dryer aku masuk tunggu dlam kereta jer..
Abang buat semua sampai siap..
Haaa...balik umah mak aku berleter..
Mak aku cakap DUNIA DAH NAK TERBALIK..!
Anak2 dara dah jadi ANAK BERTUAH..
Kain baju...makan minum semua tersedia..



Ayam Goreng Berempah..
Minggu ni hari2 makan Ayam Goreng Berempah...



Balik umah...
Nampak Kurma Telur & Ayam Goreng Berempah ni...
Daripada perut kentang makan kenduri
Dah jadi lapar semula
Sebab lama sangat kat dobi tu
Kat mamak pun aku minum jer
Abang siap makan..
Hehehe...yer lah...
Aku makan kenduri
Abang mereput dalam kereta tunggu aku makan kenduri....tunggu aku nk bermini reunion ngan gang aku bagai dah 2 jam..
+ jalan jem nak balik...pastu gi dobi..
Mmmm....mak aku cakap cuti abang habis camtu jer..



Bau Kurma Telur tu cam best...
Harummmmmm
Aku try la amik kuah kurma
Amik telur sebiji...
Ayam berempah...
Bismillah.....
Mmmmmmm....sedapnyerrrrrr...
Naper Kurma Telur hari ni sedap sangatttt...?
Kena ngan Ayam Goreng Berempah lak...
Cedapnyerrrrrr....
Sekarang aku dah tahu...naper abang suka Kurma Ayam dan Telur..
Memang sedap laaaaa....
Mmmmmmmmmm

KURMA TELUR
6 biji telur- rebus keras dan kopek kulit
1 paket rempah kurma + 1/2 cawan air
2 biji kentang ( jika suka)
2 cawan air
½ kotak santan( ½ cawan santan pekat)
1 bawang besar- belah 8
1 asam keping
1 cili merah
5 cili padi
1 sudu teh garam
4 sudu minyak

Bahan Tumis:
2 basang putih
1 tangkai daun karu
1 helai pandan - simpul
2 hiris halia- racik

1. Panaskan mjnyak dan tumis semua bahan tumis hingga harum
2. Masukkan pes rempah kurma.Masak hingga naik minyak
3. Tambah kentang dan cawan air.
4. Masak hingga kentang empuk baru tambah asam keping , bawang dan garam
5. Masukkan telur dan santan pekat.
6. Sesuailan rasa dan perlahankan api supaya kuah naik minyak.

*** Mak aku cakap sekarang ni musim kenduri..
      Jika dapat banyak telur mat rumah kenduri
      boleh dijadikan lauk Kurma Telur yang sedap
      ni....
Bila mak aku cakap camtu...
Alamaks baru teringat guddy bag kenduri tadi tu aku tertinggal ...Haduhhh..tengah kelam kabut berselfei..wefie tadi la ni....huhuhu


No comments:

Post a Comment