Friday 1 December 2017

NADI KUKUS AYAM GORENG BEREMPAH & MAKCIK KEPOH


Nasi Kukus Ayam Berempah
Bersama segelas Green Tea
Lunch lewat petang aku
Haa..kalau petang lunch ke..?
Lunch la sebab aku belum lunch
Cerita petang tadi..
Khamis 30 Nov 2017..
Baca title dia Nasi Kukus Ayam Berempah..Makcik Kepoh
Haaa....tapi bukan makcik Nasi Kukus tu yang kepoh
Makcik yang beli tu yang kepoh..
Citernya aku ikut mak aku sebab bored dok umah cuti2 ni..
Mak aku wat kerja la...
Aku layan movie jer ...pun sebab bored.
Balik lapar..mak aku so aku beli jer Nasi Kukus Ayam Berempah tu
Mak aku  cakap beli 1 jer untuk aku jer sebab mak aku xnak...
Mak aku tunggu dalam kereta...


Dah 2..3 kali aku beli Nasi dan Green Tea kat situ sebab sedap
Masa makcik Nasi Kukus tengah isikan nasi untuk aku...
Ada 1 keter benti..kuar sorang makcik
Sampai jer gerai tu terus ambik penyepit ..kepit ayam berempah terus nak masukkan dalam bungkusan nasi yang makcik Nasi Kukus tu pegang..
Oitttt....itu nasi aku kot...!!!
Selamber hippo jer nak potong Q orang dengan x bagi salam..
Dah la sambil dia kepit ayam tu ..
Tangan sebelah lagi sibok picit- picit plak ayam goreng lain dalam dulang makcik Nasi Kukus.
Yang dipicit ..x pulak dia amik....
Makcik Nasi Kukus tu pun aku nampak la muka dia pun dah hangin kat makcik Kepoh ni..
Baru je makcik Kepoh tu nak letak ayam yang dia kepit tu dalam " bungkusan nasi aku" makcik Nasi Kukus cakap suruh tunggu sekejap sebab ini nasi aku sebab aku dah lama sampai..!
Haaaa...berubah muka makcik kepoh..!
Terus makcik Kepoh tu campak ayam dan penyepit ayam tu..!!!
Tapi campak dalam dulang la...!
Kalau dia campak kat tanah..mau makcik Nasi Kukus tu simbah ngan minyak panas ayam tu..
Hahahaha....
Makcik Kepoh tu terus membebel..
Dia cakap Nasi Kukus tempat lain ayam lagi besar... lagi sedap..
Hari ni dia singgah nak beli sebab gerai Nasi Kukus yang dia selalu beli tu x buka..
Aduhai mokcik Kepoh.....
Bingit la telinga aku yang berdiri tepi dia...
Makcik Nasi Kukus ngan anaknya sesama pandang tapi semua senyap buat kerja bungkus nasi...goreng ayam bagai..
Mmm...dah siap makcik Nasi Kukus bagi nasi tu kat aku..
Aku minta plak segelas Green Tea..
Eh,.....mokcik Kepoh ni x habis lagi memebebel..
Dia tanya lak tu air apa..?
Aku xnak jawab...aku diam sambil senyum..
Senyum x ikhlas..hihihi
Kakak Green Tea tu yang jawab bagitau mokcik Kepoh tu ..ni air Teh Hijau..
Opkos la akak Green Tea tu kena jawab sebab dia kan berniaga...
Suka ke...x suka ke...
Mestilah kena jawab
Sebab " Customers Is Always Right"
Ingatkan mokcik Kepoh tu dah puas hati dah sebab akak tu dah jawab..
Ehhhhh.....mokcik Kepoh tu leh jawab pulak..
" Apaaaaa la....air pun warna hijau...eeiii...!"
Aduhhhh.....mokcik ni....
Apa2 sajer la..semua x kena..
Selisih aku nak jadi menantu mokcik Kepoh ni..
Kikiki....macam la mokcik tu nak amik aku jadi menantu...!!!
Eiii....mesti stresss giler saper yang malang jadi menantu dia..!
Dapat jer Green Tea tu..
Bayar ...Nasi Kukus 5 henggit..Green Tea 3 henggit...amik baki balik 2 henggit aku terus blah..jalan laju2 masuk kereta mak...
Penat do....nak dengar mokcik Kepoh tu..
Baru aku terfikir...
Lagi penat peniaga2 yang hari2 kena berdepan dengan customer yang macam2 perangai...
Agaknya Nasi Kukus Sedap yang mokcik Kepoh tu citer x buka tu....
Tutup pun sebab x tahan ngan mokcik Kepoh tu kot...hahahahahaa..
Bair lah...yang penting aku dah x dengar suara makcik Kepoh tu dah...
Apa lah khabar makcik Nasi Kukus & Akak Green Tea tu lepas aku dah balik...??
Nasib laaaaa.....hahahaha
Terus aku buka pintu kereta...
Masuk...tarikkkkkk nafas panjang- panjangggg!!
Mak aku pandang aku dengan pelik...
Mesti mak aku pelik tengok muka aku tengah nyampah..
Hadoiiii.....

 Update:
              Terjumpa plak pic Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah yang beli minggu lepas
Macam samer jernpic tu..
Tapi siyes ni pic minggu lepas
Saiz ayam dan cara susun lauk dan nasi mak cik Nasi Kukus tu  mantain la...


Haaa...cuma Green Tea ni x mantain
Yang beli minggu lepas lagi cantik colournyer
Hijau dia cerah dan cantik jer
Yang baru beli berjemaah ngan Mokcik Kepoh tu warna dia gelap sikit..
Syyyyy....jangan x tahu..
Mak aku SANGAT TAK SUKA GREEN TEA ...
Bukan Green Tea yang ni jer
Dah banyak kali aku ngan kakak beli Green Tea  mak aku xnak cuba pun..
Pernah sekali jer mak aku sedut ngan staw..
Pastu sampai sekarang memang mak aku x nak
Suruh cium bau pun mak aku xnak.
Mak aku cakap ada bau Kaf Lam Ya Nga.
Hahahaha ...
Itu bau bjnga jasmine la.
Tapi mak aku cakap bau Kaf Lam Ya Nga ..
Kikikiki..

No comments:

Post a Comment