Sunday 3 December 2017

DONUT

 Donut...
Antara kuih yang mak aku selalu masak
Ni untuk bekal abang


 Cuma hari ni nampak donut mak aku buat macam gelap jer
Selalu nampak cerah
xcukul cahaya @ terlebey makan daun kariiii jer lately ni..
Hahahaha...



 Untuk aku ngan kakak sarapan
Tapi kakak x makan pun..
Tadi kakak tidur jer...
Pastu sambung lagi tidur
Pastu tidur lagi
Sebab kakak cakap semalam  dari pagi sampai tengah malam ada event kat Padang Merbuk tu
Memang sampai dah pagi kot kakak balik
Dah dekat pukul 2 pagi..
Pukul 12 malam tu kakak cakap belum habis.
Kesian abang kena tunggu kakak
Abang gi amik kakak ngan motor
Dah la esok nya abang nak kerja lagi..
Pagi hantar kakak
Tengahari hantar aku gi kenduri kahwin kat umah kawan aku
Balik kenduri abang ajak aku teman gi laundry lak
Malam amik kakak..
Cian abang....
Tapi gaji nanti abang janji nak belanja aku..
Hee...



 Aku suka donut yang bolat2 camni
Setiap kalai wat donut mesti mak aku akan buat yang versi bolat camni untuk aku
Kadang mak aku siap cucuk kat lidi macam sate



 Ni versi ubat nyamuk...
Hahaha...mana ada...
Aku jer memandai cakap camtu
Sebab nampak berlingkar macam ubat nyamuk
Mak aku cakap yang tu digulung dam dipotong bulat sebelum digoreng
Mak aku cakap sebab teringin nak makan
Cinamon Roll



Yang ni mak aku nyer
Versi cinamon Roll
Digaul bersama gula dan cinamon powder...
Emmmm.....aku x suka bau dan rasa cinamon....
Mak aku cakap sedap dan wangi...
Tapi aku x suka....


Donut yang belum digoreng...


DONUT
½ kg tepung
½ paket mauripan
2 sudu gula
2 sudu marjerin
2sudu susu tepung
½ sudu teh garam
1¼ cawan air suam
gula kaster untum sadur
minyak untuk goreng

1. Dalam bekas besar,masukkan air..mauripan,gula dan kcau rata.
2. Masukkan tepung sikit demi sikit bersama garam
3. Uli rata sambil masukkan marjerin sikit demi sikit
4. Uli hingga tidak lekat jari
5. Canai dan terap bulat.Lubangkan tengahmya
6. Biar 20 minit hingga naik
7. Panaskan minyak sederhana oanas dan goreng hingga keemasan.
8. Gaul gula kaster

No comments:

Post a Comment