Tuesday 25 April 2017

SPAGHETTI KARI

Spaghetti Kari
Semalamnyer Branch
Breakfast + Lunch


Ini sepatutnya Mee kari..
Tapi dah Jadi Spaghetti Kari..
Sebab ada citernyer...

Memang mak aku kalau buat Mee Kari or Mee Sup...
Mak aku akan guna spaghetti pun..
Jarang sangat guna meme kuning...kecuali kalau mak Ismail bagi Mee Pok Lan..
Tapi hari Santu masa gu Pasar Segar mak aku cakap ada jumapa 1 brand  Melayu nyer Mee Kuning..
So..mak aku suruh amik 1 bungkus nak try...
Mak aku cakap nak wat Mee Kari..

Tapi akhirnya Spaghetti ni juga jadi penyelamatnya...
Kena la baliik kepada asal guna spaghetti jer..


Sebabnya....
Ni versi Mee Kari...
Yang guna Mee Kuning tu....
xde apa yang pelik kan..??
Tapi bila dikacau kuahnya jer...


Mee Kuning tu bertukar jadi merah macam darah...
Makin lama makin banyak Mee Kuning makin bertukar menjadi merah macam darah..
Mmmm...mak aku cakap jangan makan...
So mee kuning yang dah dicelur tadi dihumbankan lah kedalam bakul sampah...
Ngeri do ...nak makan mee yang merah-merah tu..


Akhirnya Spaghetti ni juga yang digunakan..
Sib baik la stok spaghetti memang sentiasa ada kat umah aku..
Sebab I kan Italian...
Hahahaha...uweks..!!!




Makanya terpaksalah menunggu lagi 15 minit untuk makan
Sebab nak rebus pasta ni dah 10 minit..
Nak cedok bagai...
Mmmm 15 minit tu lama do..!!!
Sebab dah lapar....
Tadi kalau tahu mee tu nak merah...
Baik rebus spaghetti awal-awal...
x la tertunggu mak makan ..
Huhuhuhu..
Mak aku cakap Spaghetti Kari ni versi sempoi jer..
Ikut apa yang ada dalam peti ais jer..
Tapi kalau mak aku wat Spaghetti Kari..
Aku mesti nak ada homemade chickenball...
Sebab aku suka chickenball yang mak aku buat..

My Mom Chickenball
2 keping dada ayam- anggaran 1 cawan isi ayam kisar
1 cawan tepung ubi
1 sudu teh lada sulah
sikit garam

Isi ayam bahagian dada kalau masak gitu jer aku x suka sebab x berapa sedap.
Tapi kalau mak aku buat chickenball....
Mmmm sedap do..!!!

Blend isi ayam hingga halu..
Guna blender kering dan guna function pulse..
Kalau xde function pulse...boleh jer on-off cepat-cepat beberapa kali hingga isi ayam halus


Guna tepung ubi,lada sulah dan sikit garam untuk gaul isi ayam

Bulat-bulatkan sebesar limau kasturi dan sedia digunakan..
Kalau nak simpan untuk kegunaan akan datang...simpan(frozen) baki yang belum digentel..
Bila nak guna baru defross dan digentel bulat- bulat..
Nak lebih detail...boleh klick

CHICKENBALL BUATAN SENDIRI..kat sini



SPAGHETTI KARI..versi sempoi
1 paket spaghetti- rebus lembut

Kuah:
30 biji chickenball
Tulang-tulang ayam(jika ada)
1 batang carrot
10 batang kacang panjang
3 cawan santan
4 sudu rempah kari ikan
Gram & sikit gula
4 sudu minyak
1 bawang besar -dadu halus

Bahan tabur:
Telur rebus
Daun sup
Limau kasturi


1. Panaskan minyak dan tumis bawang dadu



2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan 1 cawan air



3. Masukkan tulang-tulang ayam dan masak hingga naik minyak



4. Tambah santan...Sebab guna santan beku...+ sikit air



5. Bila mendidih masukkan chickenball dan sayur-sayuuran..



6. Masak hingga mendidih dan chickenball timbul..Tambah garam,gula dan sesuaikan rasanya



7. Hidangkan bersama bahan tabur..


Sebaiknya kuah disediakan awal beberapa jam supaya semua bahan sebati dan kuah akan jadi lebih pekat serta lebih sedap...

**** Mee Kari yang sedap yang mak aku akan singgah setiap kali balik dari kampung ialah Mee Kari kat R&R Ulu Bernam arah Selatan...Stall tu nama Zulkifli kot...
Aku rasa namanya Zulkifli...Sebab selalunya mak aku yang akan gi beli dan aku akan cari tempat duduk masa mak aku gi order Mee Kari Special tu...
Memang sedap kuahnya....Mee dia ada ayam goreng yang dipotong...ada fucuk yang digoreng garing.Selalunya fucuk tu aku ngan mak aku akan rebut-rebut makan...Sebab Mee Karinya dalam mangkuk besar...aku sorang memang x habis....
x sabar nak balik kampung....
Tapi nanti kalau balik Bulan Puasa...camaner nak singgah makan..
Mmmm...bungkus lah....
Yesss..!!!!
Dap mmmm.....
Harga lak x sampai sepohinggit...
Memang berbaloi...baloi...baloi..
Tapi tu selera aku ngan mak aku..
Kalau orang lain cakap x sedap....aku x bertanggungjawab....

No comments:

Post a Comment