Monday 24 April 2017

SALAM ISRA' & MI'RAJ & PERTABALAN YANG DIPERTUAN AGUNG KE-15

Salam mengingati peristiwa Isra' & Mi'raj...
Peristiwa yang berlaku pada tarikh 27 Rejab tahun 662M.

Untung juga hari ini bersamaan Hari Pertabalan YDP Agung ke-15..
Kalau tidak rasanya aku pun xdelah ingat pun Peristiwa penting Isra' Mi'raj ni...

Lagi 1 untungnya ada FB...WhatsApp...
Rakan2 semua salingvmengucapkan salam Isra' Mi' raj walaupun aku tau dirang juga sekadar C&P...
Tapi yang penting ia tetap memberi info...
Haaa...ayat aku bajet skema kan...
Haaaa....semua ini kerana aku memang standby tajuk " Baik & Buruk Gajet Kepada Masyarakat" untuk Ujian Lisan BM minggu lepas..
Tapi aku dapat tajuk lain...
Alhamdulillah Lisan dan English Oral dah selesai..
Semoga aku dapat keputusan cemerlang...

Kebaikan gajet juga lah aku dapat baca info pasal Isra' Mi' raj ni...
Memang ustazah ada ajar...tapi aku bukan selalu ingat...
Apa itu Peristiwa Isra' dam Mi' raj....
Jom baca sama2.....
Sebelum tu selawat dulu untuk Rasulullah...



Jom baca info...

Info dari https://ms.m.wikipedia.org
Banyak lagi info pasal Isra' dan Mi' raj ni kalau kita memang nak tahu..
Tapi pesan mak aku dan pesan cikgu aku...
Hati2 pilih info dari internet....kerana x semua info tu betul...

Mak aku cakap kalau zaman mak aku kanak- kanak dolu info dan ilmu pasal Isra' Mi' raj ni selain daripada diajar di sekolah...akan ada Guru2 Agama yang akan datang ke surau di kampung nenek..dipanggil " Baca Kitab"
Tapi sekarang info bersepah dalam internet bagai...
Buku2 pun banyak dan senang nak beli..


Hari ni juga Hari Pertabalan Yang Dipertuan Agung ke-15...
Sultan Muhammad ke-5..
Senangkan nak ingat....15....5....isra' mi' raj
Suratan atau kebetulan..???
Aku  suka lagu " Suratan Atau Kebetulan" sebab terpengaruh ngan mak aku yang suka dengar Radio Klasik  .....


Ni snap dari surat khabar semalam...
Info pasal giliran Sultan2 untuk jadi YDP Agung

Wajah YDP Agung ketika adat Pertabalan...
Snap pic dari TV1 jer....
Mana boleh gi istana...
Hanya raja2 dan menteri2 serta orang tertentu jer...
Tapi tengok TV pun live...!!


Semua raja2 dan sultan serta yang dipertua negeri dalam Malaysia datang termasuk dari Brunei..
Ada yang sultannya datang...ada yang Tengku Mahkotanya yang datang...
Cemana aku tahu...???
Tengok TV la...
Setiap kali Sultan atau Tengku Mahkota sampai akan dimaklumkan Sultan atau Tengku Mahkota dari negeri mana..
Ada yang datang dengan permaisuri ...ada yang datang sorang
Semua Raja dan Permaisuri cantik2 macam pengantin...
Mak aku cakap tu sebab pengantin dipanggil Raja Sehari...
Sebab pakaian pengantin macam Raja dan Permaisuri...
Oooooooo....


Dalam Istana....
Selalu nampak jer Istana Negara yang warna kuning ni kalau lalu dari Tol Duta nak balik umah aku...
Tapi x nampak dalamnya..
Kalai Istana Lama tu aku dah pernah masuk sebab dah dijadikan Muzium Istana...
Dah 2x aku masuk...
Istana aku belum pernah masuk...
Tapi kakak dah pernah masuk...
Untung larrr kakak....!!!!


YDP Agung ni Sultan Kelantan...
Dah la hendsome...
Alim plak tu...!
Untung rakyat Kelantan..
Semua rakyat Malaysia pun beruntung..
Daulat Tuanku..!!!!!!

3 comments:

  1. salam isra mikraj juga....encem kan YANG DI PERTUAN AGONG BARU kita....ALLAHHUAKBAR(ganti daulat tuanku)...
    setiap kali hari isra mikraj,aunty selalu sedih...arwah mak meninggal hari tersebut...dah 15 tahun dahh...

    ReplyDelete
  2. salam isra mikraj juga....encem kan YANG DI PERTUAN AGONG BARU kita....ALLAHHUAKBAR(ganti daulat tuanku)...
    setiap kali hari isra mikraj,aunty selalu sedih...arwah mak meninggal hari tersebut...dah 15 tahun dahh...

    ReplyDelete
  3. Al- fatihah....
    Semoga mak aunty dan atuk kiter juga ditempatkan dalam kalangan orang beriman...
    Allahu Akbar..!!!!!

    ReplyDelete