Sunday 19 February 2017

SAMBAL SARDIN PETAI


Sambal Sardin Petai..
Berapi...
Tapi tu kata mak aku la...
Aku xmakan pun
W/pun petai tu favourite aku..
Kerana esok sekolah..
xkan kurela makan petai..
Tapi sebab utamanya
xnak makan nasi..diet kononnya..!
Hihihihi


Bersama Ulam Pucuk Tenggek Burung dan Kacang Botor..
Botor tu apa..?
Mmmm...entah la,sebab mak aku pun cakap x tahu..
Tapi mak aku cakap kalau kat kampung nenek kacang tu dipanggil Kacang Sirih..
Ada yang panggil Kacang Kelisa..
Hmm..kalau Sirih aku tau la daun yang bentuk love makan ngan pinang tu..
Kelisa pun aku tahu..itu nama Ikan Kelisa a.k.a Arowana..
Tapi kalau panggil Kacang Botor..x tahu lah maksudnya  sebab mak aku pun cakap x tahu..



Penuh ngan cili padi..
Kan dah cakap sebelum ni..
Sejak dua menjak ni mak aku makan cilibpadi cam makan sayur jer..
Tapi main topic hari ni ialah Sambal Sardin ngan Petai ni...

Mak aku selalu masak Sambal Sardin..
Kadang campur Kentang...

Kadang campur sotong tin..
SAMBAL SARDIN & SOTONG TIN..dalam entri ni

Kadang campur  Telur..
SAMBAL SARDIN & TELUR kat sini

Kadang campur Belimbing Buluh
SAMBAL SARDIN BELIMBING BULUH..kat sini...

Kadang campur Petai yang sedap makan ngan nasi lemak...
SAMBAL PETAI DAN SARDIN di sini

Sambal Sardin Petai kat entri tu lagi menarik warnanya sebab mak aku cakap yang tu guna Cili Merah..dan kurang pedas
Hari ni nyer mak aku cakap versi cili kering sebab xde stok cili merah

SAMBAL SARDIN PETAI
1 tin kecil sardin
2 papan petai- ambil isinya
3 sudu minyak
10 biji cili padi
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu gula

Bahan Blend:
10 biji cili kering
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih



Sebab petai tu dah kecut...so,rendam supaya biji petai kembali segar..
Sardin just guna yang kecik jer..



Bahan blend..
Buang biji cili kering dan rendam dalam air panas

Untuk buang biji cili kering...gunting cili secara memanjang supaya semua biji cili tanggal..

Jika cili hanya dikerat- kerat..bijinya masih terperangkap dalamnya..


Haa...ni memang tradisional nyer sambal..
Ditumbuk...
Tapi mak aku cakap nak tumbuk sambal ni ada caranya..

1st....kena alas kain bawah lesung batu..
Kalau x alas nanti masa tumbuk mak aku cakap bunyi dia kuat dan bergegar 1 KL boleh dengar..hihi

2nd....Kena tumbuk cili dahulu..Pastu letak sikit garam supaya kesat dan cili cepat lumat...
Pastu dah lumat baru leh masukkan bawang dan tumbuk lagi..
Kalau terus masukkan bawang bersama cili,nanti akan berair dan susah nak tumbuk.
Mau terpercik masuk mata kang...

3rd...haaaa..ni yang sangat penting ni..
Letakkan bekas garam dekat kiter .
Mak aku cakap kalau tetiba cili tu terpercik masuk mata...
Huh...memang jadi Kassim Selamat la sekejap..
Don't panic..!!
Cepat2 capai bekas garam tu ambik secubit garam terus makan..
Itu yang diajar oleh nenek...
Magic..!!
Mak aku cakap automatic pedih mata akan berkurangan..
BUKAN TERUS HILANG PEDIH MATA yer..!
JUST..berkurangan..
Pastu dah boleh buka sikit mata carilah cawan yang bersih..isikan air dan celik mata dalam air tu supaya kesan cili dapat larut dalam air..
Tukar2kan air yang baru dan ulang celik dalam air hingga kesan pedih hilang..
Itu pengalaman mak aku...
Aku lum pernah...

Pastu sambung la tumbuk sambal tu lagi..
Ada brannn ke..??
Hihihihi...aduhhh...sakit pewuttt la...
Jap yer....


Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk..
Tambah sikit air dan asam keping
Haaa...hitam tu bukan hangus...
Tapi sebab pic ni mak aku yang amik...
Mak aku xtau nak pasang flesh..
Kalau aku yang snap..taubla aku nak setting..
Tapi masa mak aku masak aku ngah dalam bilik termenung...hihihi


Bila cili dah garing...masukkan sardin bersama sosnya..
Ni pun sama...bukan hangus..tapi sama kes cam pic atas tu la...


Bila sebati ,tambah petai dan sikit gula..
Kacau sekejap dan sesuaikan rasanya..


Sebelum angkat dari api..
Patah- patah cili api dan masukkan dalam sambal..
Mak aku cakap kena patahkan cili api tu..
TAK BOLEH potong ...nanti x kick..
Hmmm...yerbker camtu..??
Mmmmm...


Kena guna cili api yang gemuks2 dan frash baru sedap..
Huhhh..tengik mak aku makan ..kunyah cili api tu krup..krap..krup..krap..cam kunyah sayur jer..


Haaa..kan dah cakap bukan hangus ..
Tapi mak aku cakap xpandai nak adjust..
Tengok belah kiri tu warnanya gelap..
Warna yang betulnya merah macam sebelah kanan tu...sebab belah kanan ada cahaya..
Aku pun xtengok dulu folder tu..
Dah selesai mak aku makan dah baru tengok pic gelap..
Nak snap semula...dah tinggal ikan sardinnyer jer...
Haaa...cam biasa kat umah aku ..kalau masak sardin kuah jer licin..ikan xde sapa nak makan..
Kecuali kalau mak aku hancurkan dan goreng ngan spaghetti..
Licinnnnnn..




2 comments:

  1. Wahh...bestnya....sambal petai sardin...tambah mengancam ada patahan cilipadi...lagi pedas lagi sodap...sampai kuar airmata...

    ReplyDelete
  2. Mmmm..ntah mak kiter tu lately ni banyak tul makan cili padi....tengok mak makan selamber jer...huhuhu

    ReplyDelete