Thursday 2 February 2017

PERJALANAN YANG PANJANG...

2 hari kat kampung...
Ahad pagi sampai umah Achik..
Pastu gi kenduri..
Isnin balik kampung nenek..
Selasa dah nak balik KL
Opkos la by bus
xkan naik naik helikopter plak...
So,aku tengah beratur nak naik bas ler tew..
Mak aku ngah berpeluk cium ngan nenek
Achik yanh snap pic ni & sent by whatsApp kat aku..


Pukul 12.15 baru bas sampai...
Dah naik bas baru aku yang  snap dari dalam bas,gambar Aqil Achik & Haikal
Nenek kat mana ntah..
Dah lambai- lambai bagai..
Bersedia untuk bertolak .



Aku bukan nak snap gambar orang tu..
Just nak snap pic jam kat dalam bas  ni..
Kat tiket tulis 11.45 pagi..
Tapi ni dah 12.23 baru gerak..
Nak kena saman ni .
Hihihi...

Pukul 3.00 petang baru sampai R& R ni..
Mak cakap ni Bukit Gantang namanya..
Mak aku cakap sepatutnya 1 jam lebih dah bolehsampai sini..
Tapi tadi bas bergerak macam semut jer sebab jem sepanjang jalan...
Tengoklah jalan celah- celah stesen minyak tu..kereta penuh kat hi wat...macam semut beratur..


Bas benti jer semua penumpang terjah turun..
Aku antara yang last turun sebab aku cool..hahaha
Turun jer dari bas,perkara pertama mak aku pesan....
Tengok warna bas dan nombor plat bas..
Nak senang,snap la no plat bas..
Aku ingatkan mak aku nak buat apa ..
Rupanya mak aku cakap,sebab nanti nak naik swnula senang nak cam bas tu .
Kerana banyak bas yang parking sity..
Kalau x cam jenus nanti nak cari bas kiter..
Sekarang dah senang boleh snap gambar kat h/ phone
Kalau dolu- dolu memang akan ada penumpang yang salah naik bas masa nak naik semula ..
Huh...driver tu kap benti 30 minit jew..
Lepas gi toilet,mak aku ajak makan,tapi aku xnak sebab takut bas tinggal..
Aku just beli corn in cup,buah tembikai potong dan mineral water...Mak aku pula,jagung & buah mangga potong..
Mak aku cakap masammmmmmm...
Pastu makan kat podok rehat tepi gerai buah tu sambil tengokkkkk jer bas tu..
Aku nak naik atas bas tapi pintu dikunci..
Kata mak aku tu untuk keselamatan supaya xde la orang lain @ sesapa boleh naik..
Macam waktu rehat kat sekolah,semua kena turun rehat...supaya xdelah yang amik kesempatan selongkar beg orang lain ...
Oooooo....camtu...
Bila driver tu buka jer pintu bas,semua pun serbunaik sebab kat bawah tu panassssss..
Semua nak air cond la tu...termasuk aku...


Sungai Perak...
Aku x cam pun...
Mak aku yang cakap...
Masa ni dah pukul 4.30 petang dah..
Hujan plak turun dengan lebat...


Tengok balik timer kat pic nj...
Masa ni dah pukul 5 lebih,
Bas tengah daki bukit nak masum Terowong..
Bas gerak macam siput jer sebab jem gilerrrrrrrrrrr
Semua orang pun nak balik KL kot lepas cuti CNY..
Dah la ada 2 orang kanak- kanak pompuan  tu bisinggghh giler..
Belari dalam bas dari hujung sini sampai hujung sana..
Menjerit- jerit main kejar- kejar dalam bas..
Siap main cikgu- cikgu.....menyanyi...menangis...ketawa kuat- kuat...
Dari mula naik bas sampai  kat Tapah tu dorang masih bising lagi...
Siap terik- tarik tudung mak aku lak tu .
Aku dah hanginnnn...
Kalau boleh nampak,telinga aku dah kuar asap kot..
Arghhhhhhhh..!!!!
Nak jer aku sound budak- budak tu
Tapi mak aku cakap sssyyyyyyy...!!!
Kata mak aku kita kena sabarr...
Orang lain pun semua tengah bersabar tu...
Mak bapak budak- budak tu lagiiiii la sabar...langsung x tegur do..!!!!!
Mak aku cakap...kalau mak bapak dia boleh sabar...makanya kita kenalah lagi SABARRRR..
Bukan kita jer x selesa...orang lain pun sama
Ni la ujian dan dugaan naikk bas...




Dah nampak lubang terowong....
Selalu kalau mak aku drive,
Aku akan selalubingatkan mak akubsoh pasang lampu bila masuk terowong nu...
Ni dah driver bas,xkan aku nak cakap..
Tapi memang pasang lampu pun sebab hujan lebat....hehehe
Bored nyereeeeerrrrr
Jemmmmmm...


Dah pukul 7.30 malam baru sampai Tapah...
Aku dengar driver bas tu bagitau semalam nyer lagiii jem..
Bertolak pukul 12 tengahari...pukul 2 pagi baru sampai TBS .
Adus..!!!!
Cemana ni....
Tapi bas x benti pun...
Aku dah mula lapar giler nih....
Kalau naik kereta selalunya mak aku akan benti banyak kali & sukahati jer aku nak makan minum bagai...
Driver ni x faham ke aku laparrrrrrrrrr..
Huhuhu....
Bontot dah kebas duduk bejam- jam  duduk..
Uwaaaaa....
Aku mintavmak aku bagitau driver tu soh benti R&R Ulu  Bernam..sebab laparr...
Nak makan Mee Kari kat situ sedappppp..
Tapi mak aku cakap bas xboleh benti suka- sukahati..
Bukan macam naik kereta..
Aduhhhhhhhh.....
Dah makan Kuih Siput yang nenek beli..
Kerepek pisang oun dah habis sebungkus
Tapi aku nak nasiiiii....nak Mee Kariiiiiii....nak Air Milo....
Laparrr...

Akhirnya aku terlena juga..
Dalam laparrrrr....
Dah sampai KL baru terjaga..
Dah nampak KLCC & KL Tower,KL la tew...
Tapi aku tetap laparrr..

Huh pukul 10.30 malam baru sampai TBS
Hari tu balik 5 jam jer dah sampai Kedah..
Ni balik KL 10 jam..!!!!!!
Penat gilerrr...
Soh mak aku snap pic pun,ni jer 1 mak aku snap ..langsung x clear...
Aku ingat nak selfie dulu kat lobby tu..
Tapi dah penatttt gilerrrr ..
Mak aku ajak makan dulu..
Tapi aku dah xnak apa- apa dah..
Aku cuma nak Zzzzzzzzzzz jew..
Penatttt...
Mula mak aku nak amik teksi jer  kat TBS tu..
Tapi bila dengar  pemandu teksi tu cakap kat penumpang lain..TBS gi Bangi 80 henggit..
Huh....mak aku cakap klu naim ERL gi KLIA pun baru  70 henggit !!
Terus mak aku xjadi tanya pun .
Bila ada driver teksi tanya nak kemana,kitirang cx cakap..just geleng kepala & terus jalan
Pastu abang call bagitau soh tunggu,nanti abang ngan kakak amik....
Abang cakap lambat sikit sebab abang gi kursus ..pukul 11 malam baru habis..
Mmmm ...pukul 11.30 abang & kakak amik..
Huhhhhhh...11 jam perjalanan yang panjang dan penattttttt..!!!!
Moral of the story ...
Apapun kena BERSYUKUR..!!!

2 comments:

  1. BERSYUKUR...mmm..mmm..alhamdulillah..janji selamat..aunty pulak yg rasa penat kebas nyerr..2 hari balik kmpg..mcm x berbaloi hadap jammed 10 jam...x pa la sekurang kurang hilang la RINDU dik cella pada kmpg nenek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah selamat...
      Sib baik x tahu rumah aunty..kalau x...kiter dah ajak driver bas singgah makan umah aunty...hehehe

      Delete