Friday 24 February 2017

SPAGHETTI CUCUK SOSEJ

Spaghetti Cucuk Sosej..
Bekal Sekolah..
Tapi ni dalam pinggan sebab xde pic spaghetti ni dalam bekas bekal..
Sebabnya...
Mak aku ingat aku dah snap pic..
Aku lak ingat mak aku dah snap..
Rupanya seme x snap..
Hihihi...

Spaghetti dobo jer..
Haaa...spaghetti juga yang didobo kan..
Naper kalau makanan sempoi arang suka cakap makanan dobo..
Heee...dobo tu bahasa sopan..
Kalau bahasa kasar dia sebut la dobo tu banyak kali..
Hihihi...
Mak aku cakap Spaghetti ni kalau makan ngan sos bolognese or carbonara baru sedap...
Kalau marinara pun sedap..
Tapi ni ala- ala olio yang dobo- dobo jer..
Mak aku cakap sebab sempoi giler jer..
Huh..dah dobo...giler plak...
Dobo giler pun..kengkawan ku tetap cakap sedap ...!!!
Nad siap dengan muka pelik lagi..
Sebab tengok spaghetti tu boleh masuk dalam sosej..
Hahahaha...
Dah lama mak aku x wat Spaghetti Cucuk Sosej ni...
Jap nak selongkar..entri lama kot- kot ada...
Haaa...ada pun...
Entri 2014..
SPAGHETTI CUCUK SOSEJ kat sini
Lagi kemas kot..
Tapi yang tu versi carbonara..
Hari ni nyer versi dobo
Mak aku  cakap xde la special pun..
Cuma lain sikit sebab cucuk sosej jer

SPAGHETTI CUCUK SOSEJ
1/2 paket spaghetti
10 batang sosej
1 bawang besar
2 bawang putih
1 sudu lada hitam sebuk/ lada sulah
1 kiub ayam
1 sudu pes sambal serbaguna
( x guna pun x apa)
2 sudu minyak
1 sudu oregano


Sosej ...yang mentah..xyah rebus...cuma defros je


Potong setiap batang sosej menjadi 4 atau 5 kerat


Ambil agak- agak 5 batang spaghetti  YANG BELUM REBUS(MENTAH) dan cucukkan 1 atau beberapa ketul sosej..
*** kalau tengok entri leas rasanya lagi cantik sosej tu kerat 3 dan guna seketul jervuntuk cucuk beberapa batang spaghetti..
Buat hibgga selesai..


Jerang airvyang banyak dalam periuk hingga mendidih..
Kemudian rebus spaghetti yang sudah dicucuk sosej agak- agak 10 minit


Semantara tu ..dalam kuali..panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih cincang..Masukkan kiub ayam dan sos sambal serba guna ( jika suka.. x masukkan pun x apa))dan sesuaikan rasa siap- siap sebelum masukkan spaghetti rebus tadi..

Gaul rata dan tabur lada sulah dan oregano kering..siap

2 comments:

  1. Wah...hebat la mak dik cella...aunty x pernah tengok spaghetti cocok kat sosej...tapikan aunty nak order spaghetti tu dgn AIR BANDUNG SODA tuuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...
      Air Soda Bandung tu iklan jer...hihihi
      Kiter ngan abang ngan kakak ..semua x suka Air Soda Bandung sebab rasa dia cam pelik jer..pernah daj cuba minum tapi x suka juga..

      Tapi mak kiter jer yang suka Soda Bandung tu...aunty gang ngan mak kiter ar..hahaha

      Delete