Sunday 12 February 2017

KARI IKAN RICE COOKER


Kari  Ikan Rice Cooker...
Haaa....naper..?
Pelik...x pernah dengar...?
Memang ar jarang dengar sebab ni "rare" nyer kari...
Sebab masak ngan rice cookef..
Kau hado...??


Hihihi....mak aku cakap hanya orang yang kehabisan gas jer hado kari ni...
Kih..kih..kih...


Al kisahnya berlaku di sebuah rumah..
Pada suatu hari mereka baru balik dari Puncak Alam...
Sampai di rumah dah petang..
Emaknya hendak masak lauk..
Baru beberapa minit hidupkan dapur..apinya padam...
Gas habis ler tew...
Tong gas ada 2..tapi dua- dua dah kosong..
Hwa..hwa..hwa...
Makanyaa sebab hanya aku yang masih belum tukar baju...
Makanya aku la dijadikan mangsa kena gi kedai mamak tu order gas...huhuhu
Jap nak pantun 2 kerat...


 Pergi ke kedai membeli gas,
 Gas habisss....

Hahaha...pantun la sangat..
Guwau jer lah....aku boleh pantun tau...
Cuma kadang - kadang terpengaruh juga ngan Maharaja Lawak...heee
Syyyy..mak aku cukup marah kalau orang merosakkan pantun..
Jomm..jom masak kari guna rice cooker...
Tapi mak aku yang masak...
Bukan aku...

KARI SALMON RICE COOKER
1/2 kepala salmon + isinya
1 biji keledek oren
2 asam keping
4 sudu minyak
3 cawan santan cair
garam secukup rasa
secubit belacan( jika suka)
10 cili padi hijau( jika suka)
2 sudu besar rempah kari ikan

Bahan Tumis:
3 bawang merah hiris
3 bawang putih hiris
1 tangkai daun kari
1 sudu halba campur





1. Masukkan minyak dalam inner rice cooker dan on cook..
Terus masuk bahan tumis dan biar panas pelahan- lahan...


2. Tunggu hingga bahan tumis jadi garing.


3. Masukkan rempahbkarivyang sudah dibancuh dengan 1/2 cawan air..


4. Masak ngan rice cooker kena sabar sikit...sebab api x boleh kawal besar kecilnya..


5. Biar masak hingga naik minyak...


6. Masukkan kepala salmon dan isinya..



7. Kacau dan masak sekejap hingga nampak 1/2 masak..


8. Masukkan keledek yang sudah dikupas dan sudah dipotong kasar.Masukkan juga santan..



9. Masukkan garam dan cili padi dibiar sebiji- sebiji..


10. Bila keledek sudah empuk baru masukkan asam keping..Biar mendidih.

11. Rasa asam garamnya dan tolak button cook kepada warm untuk jadikan didihnya menjadi perlahan supaya kuah pecah minyak dan cantik..

Hmmm...malang ar kalau jadi rice cooker kat umah aku..
Semua kena tukar funtion...
Rice Cooker...dah jadi Multi
Multi  Purpose...
Buat tanak nasi...
Jadi pengukus...
Rebus Ubi...
Rebus tulang...
Masak bubur...
Ni plak masak kari..
Begitulah nasib " Aku Sebuah Rice Cooker"

12. Dah masak jangan lupa tuangkan dalam periuk lain..
Haaa...INGAT..NASI BELUM TANAK..
Haaa..mak aku cakap sib baik lum masak nasi...
Senang sikit..masak kari dulu..pastu masak nasi..
Kalau dah masak nasi dulu leceh la sikit...sebab nak kena alih nasi dalam periuk lain..Kecuali la jika ada extre rice cooker

AMARAN:
Segala risiko atas tanggungjawab sendiri...

Hihihihi.....

2 comments:

  1. Kesian nya abis gas...agaknya...macam ni la pelajar2 yg tinggal kat kolej,masak sembunyi2 guna rice cooker(anak sedara aunty la tu)...
    Apa pun memang ibu2 kena kreatif masak bila emergency...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha ..
      Betul la aunty...
      Kakak kiter pun cakap masak sardin dan nasi goreng ngan kawan-kawan kat kolej untuk sahur...syyyyy

      Delete