Friday 7 February 2014

BEKAL & LUNCH HARI JUMAAT.....

Nasi Goreng Perisa Tomyam & Chicken Nugget jew pun.....bekal ke sekolah hari Jumaat....
Mak aku kata dah xde idea & xde kerajinan....Aku ok jew bawa nipun.....sedap jew aku makan...habis jugak....!!!! heee
Cuma Air Milo Panas tu jew aku dah x berapa suka...Hari ni mak aku buat 1/2 tuppeware tu pun aku minum x habis...sebab Air Milo cepat rasa muak..Aku lagi suka Air teh O...macam selera orang dewasa jew aku ni kan...heee
Ni plak lauk untuk lunch...Nama lauk ni Tail & Head Fish Curry.....hahaha gempak je nama...
Aku sajer jer menambah nama..Mak aku kata ni Kari Kepala & Ekor Ikan...?
Sebabnya memang kepala & ekor ikan je pun..Badan dia xde...
Naper xde..?
Sebab ikan tu panjang...badan dia mak aku dah kerat2kan buat ikan goreng 2 hari lepas..Yang tinggal 2 kepala & 2 ekornya je...hahahaha
Hmmm..dah agak lama juga mak aku x masak kari....Hari ni berpeluh la aku makan kari..
Resipi Kari ikan mak aku dah pernah bagi & aku tulis dalam entri Ikan Bawal Emas
Cuma hari ni mak aku x guna ikan bawal emas..bawal perek pun bukan..bawal gangsa pun bukan..hee..ingat pingat sukan ke...
Aku copy paste je...Lupa nak tanya mak aku guna ikan apa untuk kari hari ni....


Pastu ada sayur ni.....Ada juga Ikan Talang Masin Goreng ngan bawang...
Sayur Daun Salang yang mak aku kata kawan dia bagi 2 hari lepas...Hari Rabu dah masak sayur ni...aku x makan pun..
Hari Rabu..masa mak aku bawa balik sayur ni dah layu sebab mungkin sebab letak dalam bonet kereta dia panas....
Pastu..mak aku celup dalam air..kasi dia mandi & bungkus dalam plastik & simpan dalam laci sayur dalam peti ais..Bila buka esoknya...haaaa.daun dia segar macam baru petik...Mak aku kata dulu2 kat kampung,kalau sayur atau ulam kecut dan layu...nenek & atuk akan letak dalam bekas & biar di halaman rumah pada waktu malam supaya kena embun..Air embun akan buatkan sayur kembali segar pagi esoknya..
Hmmmm macam best je aku dengar....mesti best kan ada air embun...
eh, camana air embun tu...?
Selalu dengar tapi x pernah tengok pun...
Mak aku cakap embun tu macam wap air yang halus2 & hanya akan turun selepas tengah malam...kata mak aku lagi...tu sebabnya kat kampung kalau ada lagi yang melepak sampai tengah malam akan di panggil "Kutu Embun..."
Hahahahahaa...ada ke kutu embun..Yang aku tahu filem "Embun" ada la..tengok kat TV...Embun tu nama orang yang Umei aida berlakon dengan Aqasha tu....heee
Hari tu mak aku masak..aku x minat nak makan...Tapi semalam kakak buat Masak Lemak Cili Api Ayam..mak aku suruh letak daun ni..aku try makan...waaa..sedap rupanya...
Hmmm..hari ni aku makan la lagi sayur ni ..Sayur Daun Salang Masak tumis Air...mak aku bgtau...
Mak aku kata sebab aku dah suka sayur ni...dia dh pesan pada kawan yang bawa sayur ni supaya bawakan sekali benih pokok ni kalau balik kampung lagi ..Mak aku kata nak tanam kat kampung....Hahahaha...lepas ni kalau dah tanam boleh la makan hari-hari....heee


No comments:

Post a Comment