Monday 3 February 2014

PEKAN SEHARI KILANG KECHIK & TARIAN SINGA TANAH MERAH

Hari Jumaat..hari ke-2 dikampung....
Lepas hantar Haikal...Achik ajak gi Pekan Jumaat...Ada yang panggil Pekan Sehari...tapi yang namanya Pekan Jumaat..Sebenarnya dinamakan Pekan Jumaat sebab hanya buka pada hari Jumaat...pun buka waktu pagi sampai tengahari je...sebab hari Jumaat kan orang lelaki Islam semua kena gi sembahyang Jumaat...
Tapi achik & nenek selalu sebut pekan ni sebagai Kilang Kechik..sebab tempat tu memang nama Kilang Kecik..xtau la pulak aku kenapa bukan namanya Kilang Besar...heeeeee
Pukul 9.15 kami dah sampai....Gambar pertama ni nak amik gambar siput sawah..tapi aku malu nak gi dekat sebab bukan nak beli pun...amik gambar dari jauh..x jelas siput tu..

Ikan Pekasam & Ikan haruan kering.....x beli sebab nenek dah ada ikan pekasam..nenak pandai buat ikan pekasam....banyakkkkk
Ikan ni nenek x pandai la buat...hahahaha..ikan apa ntah nama ni...
Ikan Talapia Merah....Orang yang jual tu bagitau..hehehe...Ikan2 ni masih hidup tau...cuma x dapat berenang sebab tempat tu xde ruang nak berenang...tapi ikan ni masih ada nyawa-nyawa ikan...hehehehe
Ikan tongkol....yang ni Achik beli seekor yang besar sebab mak aku kata esok nak masak Nasi Dagang...tapi sampai balik KL maka kua x masak pun....huhuhu..simpan ke peti ais jew....
Achik ngan mak aku juga beli ketam...sotong..petai...sayur & ntah apa2 lagi la...
 Cucur Lubang...mak aku kata kuih ni juga dikenali sebagai Kuih Peniram & Kuih Denderam..Aku ikut nenek aku panggil Cucur lubang...dah memanga da lubang kan...? So..panggil Cucur Lubangn la...hehehe
Sebab nampak kuih tu menarik...& orang yang jual tu pun menarik..mak aku beli la 5 hinggit..banyak....1 plastik tu penuh...nenek suka kuih ni..Seronok tengok orang tu buat Cucur lubang tu..cam best jew...tapi panas.....duduk tepi tu kejap je pun dah rasa bahang panas....
pastu nampak Kaya Ball....6 biji singgit..
Achik beli 3 hinggit = 18 biji.....
Syyyyy...aku makan masa dalam kereta..pastu aku lupa nak  bawa masuk rumah nenek..Dah nak balik KL baru aku buang bakinya yang dah basi...
Sebenarnya Kaya ball tu x sedap sangat sebab kaya dia ciput jew....tu sebab aku makan x habis...syyyyy

Tapi Kuih Bangkit yang abang Kaya Ball tu jual tu...memang sedap sangat... & murah banget dong..!!!!
1 paket tu ada 20 biji hanya RM2.00 tau...dah la sedap....murah pulak..Agaknya abang tu lagi sesuai jual Kuih Bangkit la dari Kaya Ball tu...sebab kuih bangkit tu memang sedap sangat....
Tangan Achik sedang memilih buah mangga...Achik memang suka buah mangga yang belu masak..Dia akana makan denga  selera sangat cicah dengan kuah cicah tu..Sebab tu pakcik tanam pokok mangga banyak kot...hahaha..tapi mangga kat rumah achik u baru berbunga..tu sebab achik kena beli..heee
Kat KL popular ngan Burger Bakar...kat sini ada Burger Asap..hahaha..x tau la dorang bakar burger tu atau asapkan burger tu sebab x nampak api..hanya ada asap..nampak cam best tapi x beli pun sebab dah banyak makanan..
Mak aku beli anggur hitam sekilo untuk nenek...tapi aku yang makan banyak ..hahaha...nenek yang suruh makan sebab nenek kata dia x boleh makan anggur tu banyak2 nanti sakit badan...makan anggur boleh sakit badan ke..?

Tengok beg-beg ni cantik sangat....Sebab harganya murah..aku rembat la satu yang warna purple ni...rembat berbayar ye...bukan main hambik jew...hehehe...Selain sling bag ni aku juga beli 2 helai tudung warna pink & warna hitam polka dot..heeee..kakak mesti jelous kat aku..
Aku tau..kalau kuar ngan achik mak aku mesti ikut apa yang aku nak...jangan mare....!!!!
Tapi masa nak kuar parking tu...jem gilos you..ingatkan KL je jem....jarak  dari parking tu ke jalan besar rasa aku x sampai 500 meter pun sebab memang dekat...tapi dekat  1 jam baru sampai...sebab xleh nak kuar..kereta & motor bersesak...
Nampak kat depan tu...kawasan kelapa sawit je tapi jem gilerrrrr..

Balik dari Kilang Kecik terus amik Cheese Cake Meleleh yang Achik tempah dari kawan dia..nyum3....
Yang kelakar tu kek ni Achik tempah on9 kawan dia kat KL...kiranya kek ni dah naik bas la dari KL...untuk orang KL makan kat sini..kelakar la...apapun TQ Achik sebab belanja Cheese Cake Meleleh yang sedap ni...tentu mahal kan....bukan aku nak bayar pun...hehehe
Ni kat Pekan Tanah Merah plak..Lepas amik Cheese Cake tu.....Masa lalu kawasan kedai cina baru aku ingat yang hari ni Tahun Baru Cina......manyak sowi ar   Mei Mei & Ah Chong...wa butut-butut lupa woo...apapun Gong Xi Fa Cai.....Ang paw lai  lai....!!!!!
Tu pun sebab nampak ada tarian singa tengah buat show kat situ.....
Mulanya nak singgah tengok..tapi mak aku kata susah nak parking...so...terus jalan...x sabar nak makan kek yang achik beli tu....


No comments:

Post a Comment