Monday 26 August 2013

SOTO MADURA.....

Hari ni aku jadi budak baik sbb xde la aku liat nk gi skolah agama....hahahaha...bukan saja2 jadi baik tau...tapi sbb ada trial UPKK la...heeee

Balik skolah agama tadi memang tengah lapar....Pagi tadi mak aku buat sandwich telur untuk aku bawa bekal....semua bekal tu habis aku makan waktu rehat..tengahari aku cuma beli 3 ayam goreng & air epal...Ala bukan ayam goreng macam KFC tu..ayam goreng yang jual depan sekolah jew...pastu kakak aku paw seketul...tinggal la 2 ketul je aku makan...hmm tu sbb lapar

Masa buka kasut aku cuma nampak nasi impit kt atas kabinet dapur
Nasi impit ni la yang mula2 aku namapak...ingatkan nak makan dengan kuah kacang ke @ rendang ke....Rupanya...
Pastu nampak mak aku potong nasi impit tu bubuh dalam mangkuk....tambah plak taugeh & apa2 lagi tu...

Bila tanya apa yang mak aku masak..mak aku kata dia masak "soto"....hmmmmm baunya semerbak satu rumah....bau macam sup tapi ada bau yang sedapppp sangatttt...tengok kuahnya macam masak lemak cili api je..tapi baunya macam sup...aaaaaaaa
Mak aku kata dia buat "Soto Madura" tapi x la madura sangat....hahaha...camana tu... Mak aku kata soto ni kuahnya macam sup berempah tapi ada bubuh santan..Makan dengan nasi impit @ ketupat ...+ plak ngan teugeh mentah+ daup sup+ limau nipis & + sambal kicap....ish...sedap laaaaa..Mak aku kata lagi patutnya buat dengan ayam & mesti ada ayam goreng yang di koyak2 kecik2 makan ngan soto ni...tapi mak aku kata dia cuma buat sup guna kaki ayam...isi ayam ada tapi beku keras dalam freezer.....Ohhhh..baru aku ingat smalam masa balik dari beli barang dapur,aku yg masukkan dalam freezer..(aku kan anak yang baik...semua barang basah aku simpankan dalam peti ais..heeee).....kaki ayam yang mak aku beli xde la beku sbb  aku letak dalam chiller sbb freezer dh penuh stok makanan seminggu....Hmmm kaki ayam pun boleh lah....
Ni.. masa ni baru pukul 5.49 petang...mak aku bubuh 2 mangku...1 untuk aku & 1 lagi untuk kakak....Mak aku x boleh makan lagi sbb dia puasa...Nanti buka puasa baru mak aku boleh makan...Tapi seriuosly...memang sedap gilosssss....Nasi impit tu aku makan 2,3 ketul je....paling aku suka kuah dia...pastu perah limau nipis tu banyak2 biar masam sikit...pegh 2x aku tambah kuahnya...hirup panas2 ....hadoi...sedappppp.......
Patut la kakak beli limau ni masa amik aku kt skolah agama tadi...Aku dengar dia cakap ngan mak aku..dia beli 2 jenis limau...beberapa biji limau besar tu @ ada juga beberapa biji limau yg kecik...Rupanya mak aku suruh beli limau nipis...tapi sbb kakak x kenal mana limau nipis...mana limau kasturi...maka dia beli dua2 limau tu....hahahahaha

 SOTO MADURA....mak aku

1 dozen kaki ayam
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 ketul halia
1 ketul kunyit- mak aku kata serbuk pun...bole
1 bungkus rempah sup serbuk
1 btg serai
1 cawan santan pekat - mak aku kata santan pekat xde...so dia guna 1 kotak kecik  santan kotak
minyak masak
garam,gula
Nasi impit - rebus & sejukkan
Hiasan:
daun sup
tauge mentah
limau nipis

Sambal Kicap:
15 biji cili padi
2 bawang putih
gula,garam,cuka
**** Mak aku pesan...goreng dulu cili & bawang putih..pastu blend ngan kicap ,gula,garam & cuka....selain lebih sedap..dengan menggoreng dulu cili tu..x la sakit perut nanti..heee

1. Blend semua bawang2,halia,kunyit  bersama rempah sup...
2. Panas minyak & tumis semua bahan blend
3.Bila dh naik minyak..masuk kaki ayam.. kalau guna ayam ..masukkan isi ayam...Bila isi ayam dh masak angkat & goreng.pastu koyak2 isi ayam tu tabur atas soto...
4. Masuk 5 cawan air & serai..biar didih..
5. Masuk plak garam,gula &  1 cawan santan
6. bila dh masak..hidang la ngan nasi impit & bahan lain macam mak aku buatkan untuk aku tu..hehehehe......cedap3....

***Mak aku cerita kat aku....soto ni makanan popular di Indonesia...Ada macam2 jenis soto ikut nama tempat seperti soto makassar & macam2...mak aku kata kalau aku nak tau Google la...hehehe..Lagi satu...Madura tu nama satu tempat di Indonesia..Agaknya ni makanan popular kat Madura la ......Oooo


No comments:

Post a Comment