Tuesday 27 August 2013

BIJI SELASIH.......SIRAP SELASIH LAGIIIIIIIIIIII.....

Ni bukan hari ni nyer sirap selasih..Ni bulan puasa baru ni nyer sirap selasih... Tahun ni mak aku banyak kali gak buat sirap selasih untuk buka puasa...Selalunya mak aku suka buat minuman panas je... Ntah tahun ni bnyak plak dia buat minuman sejuk...
 Tapi bulan puasa baru ni aku dh siap2 amik & simpan bnyak gambar...sbb aku dh tau bila nk tulis apa2 mesti nak gambar... sbelum ni aku x tau lagi...Aku cpy paste je sirap ni dari entry aku yg lalu... tapi gambar ada manyak lain maaa....

SIRAP SELASIH(MAK AKU)
1/2 kg gula pasir
1btg kayu manis
10 biji bunga cengkih
3 helai pandan
2helai daun limau purut
sirap ros merah @ pewarna merah
3cawan air

biji selasih (rendam hingga kembang)

1. Masak semua (kecuali biji selasih)
2. Masak sampai mendidih & biar api kecik sampai sirap agak pekat & bau yang semerbak
3. Bila sirap dh sejuk boleh la guna.
4. Bubuh sirap berempah tadi dalam jug.isi air masak..bubuh ais...tambah biji selasih..hmmmm
5. Simpan air gula sirap ni dalam botol bersih & simpan dalam peti ais supaya semut x masuk...

Ni gambar dalam periuk.. ada gula..air..pandan..cengkih...daun limau purut & kayu manis....
Haaa masa ni periuk tu berasap la...Mak aku dh bubuh warna merah... Mak aku kata dia guna pewarna Star Brand sbb colour dia cantik...Hmmm aku nampak sama jer..hee
Biji selasih yang mak aku beli.. Aku tengok macam taik lipas jew..hahahaha....dalam paket...pastu mak aku buka & simpan dlm botol...ni yang mak aku nak rendam.. Mak aku pesan jangan guna banyak sangat sbb nanti dia kembang jadi lagi banyak.. Mak aku guna 1/2 cawan....rendam dalam 1/2 jam
Dalam 10 minit rendam..cam ni la rupanya.. Nk kembang lagi ..rendam lagi lama...dlm 1/2 jam ke...
Pastu pepandai la bancuh.... hahahaha....Ni aku..mak aku & kakak yang punyer.....heeee




5 comments: