Tuesday 27 August 2013

KUIH PUTERI MANDI..... KUIH PALING SEKSI...!!!!

Ni pun gambar yang aku amik lama la jugak dah... Nama kuih ni "Puteri Mandi"....Kuih ni manis & kenyal2 sikit macam buah Melaka....Tapi buah Melaka intinya di dalam.. Kuih ni mak aku kata  antonim pada buah Melaka sbb intinya di luar.... Hmm mak aku  tu kadang2 lawak..kadang2 kalu dia diam je tu...hmm jangan la tanya banyak2...hahaha...Tapi aku teringat nak cari gambar ni sbb masa layan FB ramai yang dok bubuh teke-teki & nama-nama kuih...contohnya :

Kuih paling seksi    - Puteri Mandi
Kuih Paling Ganas     - Lompat Tikam
Kuih paling Bahaya   - Kuih Bom
Kuih paling Malas     - Badak Berendam

Macam2 lagi la yang aku baca....
Dulu aku pernah tanya maka ku macam mana rupa kuih Puteri Mandi tu.... So,mak aku buatkan & aku jadi tukang amik gambar sbb nak tulis & nak simpan.. Lain kali xyah tanya mak aku lagi...heheee

KUIH PUTERI MANDI MAK AKU..

2 cawan tepung pulut
air secukupnya
Pewarna makanan
pandan
 Intinya:
2 cawan kelapa parut putih
sekit garam
2 helai pandan
1cawan gula - buleh kurang @ buleh tambah
1/2 cwn air


1.  Mula2 bancuh tepung pulut ngan air..  Agak2 la macam playdough tu..hahaha
2. Pastu bahagikan 3.. Warnakan hijau..pink & biarkan satu lagi plain..Hmmm macam playdough  kan...
3. Bulat2 kan besar guli..Buat sampai habis.. Pastu masak air dalam periuk besar dalam 1/2 periuk tu isi air tau... buh skali daun pandan kasi air tu wangi..Dah mendidih masukkan guli2 ni.. Mak aku pesan masa nak masukkan guli2 ni picit deng ibu jari & jari telunjuk supaya guli2 tu kemek.. hmm..xtau la aku naper mesti buat camtu... Mak aku kata nenek aku dulupun buat macam tu..xdelah plak dia tanya.... Hmmm..napae la mak aku  x tanya kan...
Dah timmbul semua guli yang kemek tu..tapiskan.. Masak plak semua bahan untuk inti dalam kuali..Kacau sampai pekat & kelapa tu nampak jernih...
Tuang semua guli2 kemek yang dh tapis tadi & gaul sampai rata.. Gambar ni kelabu sbb masa mak aku tgh masak tu panas kan....habis jadi wap air kt camera..macam peluh jew...hmmm
Dh siap....Tu ada 2 piring...Kalau x silap aku masa ni ada kawan kakak aku datang...Kakak anisah... Tu aku nak hantar kt dorang depan TV la tu lepas mak aku dh siap masak....Sekarang...aku dh tau kuih Puteri Mandi.... Tapi aku x nampak la plak mana seksinya kuih tu.....Agaknya sbb inti tu xde kat dalam tapi letak kt luar..itu la kot yg seksi...hmmm agak aku la...






No comments:

Post a Comment