Friday, 2 September 2016

SAYUR TUMIS CILI HIJAU

Sayur Tumis Cili Hijau...
Sayur Cili Hijau Tumis...
Mmmm...mana ek yang betul..?
Mmm...x kisah lah sebab sayur ni dah habis pun..
Sebab ni minggu lepas nyer lauk ni...bukan hari ni...
Heheeeee
Hari ni...mak aku x masak nasi..
Pagi tadi mak aku rebus ubi kayu sebab kakak nk makan ubi kayu rebus..
Pastu mak aku ada bawa balik nasi ayam & nasi tomato...makan tu jer ngan kakak...

Sayur Cili Hijau ni mak aku jer yang maksn..
Aku..?
mmmm....
Belum rasa nak cuba..
Hihihihi...
Cili kot..
Agak-agak lar...
Hahaha...

Mak aku kata sedap...
Tapi aku belum bran...
Tiap kali kalau masak sayur cili hijau ni mak aku mesti citer 1st time mkn sayur ni kat Guangzhou..China..
Yer lah...dah mak aku jer yang gi sana..huhuhu
Nanti kalau aku gi  Italy nanti...haaa
Ni aku tengah practice nk hidup kat Italy ni..
Makan pasta...tortila....nachos..
Hahaha...

Mak aku boleh makan nasi ngan lauk tu jer..
Kata mak aku..
Kalau makan sayur ni..x sesuai nak campur ngan kuah lain...
Sedap makan gitu jer...
mmmm....memang x sesuai ngan tekak aku lar..
Sib baik masa ni mak aku masakkan spagetti untuk aku..

KAT SINI PUN ADA PERNAH BUAT

Sayur Tumis Cili Hijau...
10 batang cili hijau hiris nipis
1Cawan udang kecil buang kepala
2 bawang merah hiris
2bawang putih hiris
Sikit serbuk kunyit
3 sudu minyak masak
Garam

1. Panaskan minyak & tumis bawang merah & bawang putih hingga harum.
2. Gaul udang dengan garam kunyit & masukkan dalam tumisan.
3. Bila udang masak,masukkan cili hijau hiris & kacau hingga cili lembut & siap..
4. Hidangkan panas- panas bersama nasi putih..



Thursday, 1 September 2016

LEMPENG NYIOR a.k.a PEKNGA

Lempeng Nyior..
Sajer xnak cakap Lempeng Kelapa..
Sebab dah selalu cakap Lempeng Kelapa dah...
Heeee...
Nyior tu kan senonimnya kelapa..
Antonim..?
mmmm...ada ke antonim kelapa..
Mana ada....
Ada teka teki...
Sebiji kelapa jika dibelah...
Mana satu kelapa..
Mana satu nyior...
Haaaaa....aku pun xtau..
Tapi mak aku kata..
Kelapa sebelah selatan...
Nyior sebelah utara....
Laaaaa....tu ke jawapannya...


Lempeng Kelapa...
Lempeng Nyior ni..
Mak aku kata kalau kat kampung nenek dipanggil "Peknga"
Hahaha...lawaks la nama
Mak aku kata..dipanggil peknga tu singkatan daripada perkataan "tempek belanga"
Sebabnya kat kampung nenek ...kuali tu dipanggil belanga
Mak aku kata kuih ni biasanya dibuat oleh nenek jika stok minyak masak ada sikit jer..
Kalau minyak banyak nenek akan buat cekodok..
Alamak..rasa sedap plak cekodok..


Lempeng ni mak aku kata antara makanan nostalgia pra merdeka..
Mmmm...tau la semalam tu 31 Ogos...
Kat sekolah pun cikgu PSS selalu cakap lempeng & ubi kayu rebus tu sepanjang bulan merdeka ni..
Mmmm...dah la aku masih sedey xdapat gi Dataran Merdeka semalam...


Mak aku masak lempeng ni tadi...
Tapi hanya mak aku ngan kakak jer yang makan..
Cicah Sambal Bilis petai..
Aku xde selera nak makan lempeng ni...
Aku minum air teh O jer..
Mak aku buat 1 mug kopi 0 & juga teh O untuk aku ngan kakak..
Tapi kakak cakap dia nak Kopi O..
Baru minum seteguk..
Kakak kata pahit..
Hahaha...
Kakak ambik pulak Teh O..

KAT SINI ADA LEMPENG KELAPA YANG COMEL SIKIT..heee

SINI PUN ADA...

LEMPENG NYIOR..mak aku
2 cawan tepung gandum
1 cawan kelapa putih
1/2 sudu teh garam halus
1 sudu teh gula
1 telur
2 cawan air suam
Sikit minyak

1. Dalam bekas,campurkan tepung,kelapa,garam & gula.
2. Gaul rata & pecahkan telur..tambahkan air suam sambil dikacau hingga sebati..
3. Air boleh adjust..jika suka adunan pekat kurangkan air..jika suka yang cair boleh tambah air..
4.Panaskan 1 sudu minyak & tuangkan sesenduk adunan lempeng..
5. Terbalikkan lempeng &tekan2 dengan belakang sudip supaya lempeng leper nipis.
6.Balik-balikkan supaya garing kedua2 belah..
7. Hidang panas2 dengan sambal tumis @ kuah kari...


KOPI O
1 sudu makan serbuk kopi
2 sudu gula
1 mug air panas mendidih

1. Dalam bekas..masukkan gula & serbuk kopi & gaul rata.
2. Tuangkan air panas yang baru mendidih & tutup bekas sekejap biar terseduh lebih kurang 5 minit.
3. Kacau hingga gula larut & tapiskan.
**sukatan ini untuk 1 mug besar @ 2 cawan kecil...

KARI KEPALA SALMON TANPA SANTAN

Kari Kepala Salmon Tanpa Santan...
mmm....lauk favourite mak aku..
Aku..?
Mmmm...x suka kepala ikan..
Tapi isi ikan..kuah dia memang aku suka..
Walaupun namanya Kari Kepala Ikan...
Isi ikannya tetap ada untuk aku..
Isi aku makan..
Kepala mak aku akan makan..
Mak aku kata bahagian lemak kat mata ikan tu paling best...
Mmmm....aku suka daging pipi ikan salmon tu..
Walaupun ikan tapi daging pipi ikan salmon bertali-tali fiber macam isi ayam...
Satu-satunya bahagian kepala ikan tu yang aku suka..


Amik gambar dari dalam periuk..
Hihihi...
Mak aku kata kerja x senonoh..
Ala....bukan dosa pun...
Dah nak tunggu mak aku cedok masuk dalam mangkuk lambat sangat...
Heeee...
Hari ni.mak aku campur dengan kacang dal
Kari ni mak aku kata x guna santan..
Bukan sebab xde stok santan..
Tapi kata mak aku nak kurangkan muak sebab ikan salmon kan berlemak..
Nenek x suka ikan salmon sebab nenek kata lemak sangat..
Pakcik plak cakap dia cannot go dgn ikan salmon sebab geli tengok ikan ni National Geography..
Pakcik kata kepala ikan ni strip dia mcm kepala cheetah..hahaha..
Klu pakcik pun geli..Achik lagi la x makan..
Abang plak confirm x suka ikan..
Kakak..?
Mmm pun x suka salmon..
Aqil & Haikal pun x minat..
Hanya aku ngan mak aku jer yang suka salmon..
Sebab sedappppppp

KARI KEPALA SALMON TANPA SANTAN..mak aku style

1 kepala ikan salmon
-boleh potong @ biarkan x potong
1/2 cawan dal- rebus empuk
3 cawan air asam jawa yg cair
2 sudu rempah kari
4 sudu minyak masak
Garam

Bahan Tumis:
2 bawang merah hiris
2 bawang putih cincang
1 pelepah daun kari
1 sudu teh halba campur

1. Panaskan minyak & tumis bahan tumis hingga harum.
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan 1/2 cawan air.biar garing & naik minyak
3. Masukkan kepala ikan & biar setengah masak.
4. Masukkan kacang dal rebus,garam & air asam jawa.
5. Biar mendidih & rasa asam garamnya..jika kuah menyusut..boleh tambah lagi air asam cair.
6. Perlahankan api supaya kuah naik minyak.
7. Sesuaikan rasa & tutup api..

**Kari tanpa santan lebih masam  seakan asam pedas & seimbangkan masinnya