Tuesday 7 November 2017

KARI SEDAP IKAN SENANGIN

Kari...Kari...Kariiii..
Kami memang suka kari
Mak aku kata kalau orang utara memang suka kari
Tapi aku orang KL ...
Hahahaha....
Tapi aku suka semua
Utara ..selatan...timur...barat...barat daya...timur laut...tenggara..
semua aku suka
kikikiki...itu arah mata angin....


Ni Kari Ikan Senangin dah lama dalam draff tunggu Que
Selalu kena potong Q
Walaupun ada hari aku x sempat nak post..
Sebabnya pic ada banyak
Tapi aku xde info nak tulis
Macam hari ni...
Aku free jer...tapi  xder info
Banyak info aku kena tanya mak aku
Termasuk resipinya memang kena mak aku 
Kalu ada dalam folder xper.
Aku boleh c&P jer
Tapi kalau pic jer..
Mmmm....
Jemmmmm...!


Ni mak aku cakap Masak Kari cara Anak Mami Penang
Mak aku lata ada Anak Mani yang ajarkan bahan rahsianya supaya kari pekat
Haaaaa.....bila tingat Anak Mami The Movei...
Huh....



Kari ni rasa macam kari biasa
Tapi lebih pekat
Melekat pada nasi


Ikan Senangin

Kari yang dah siap



Bahan rahsia..
Tapi ni dah x rahsia lagi dah
Hahaha...

Bahan Rahsianya......Beras disangai



Sangai tu....goreng tanpa minyak hingga garing ...light brown


Pastu tumbuk..

Sampai halus
Tapi kalau Beras Goreng ni
Memang aku selalu tengok kat kampung
Nenek selalu buat Beras Goreng ni
Untuk gaul dengan Ikan Pekasam
Tapi nenek x guna lesung tumbuk
Nenek guna Blendwer Kering
Setiap kali nenk buat Beras Goreng ni...
Nenek cakap guna 2kg beras...mana larat nak tumbuk
Sebab Ikan Pekasam nenek banyak
Berpuluh kilo
Bertong-tong



Beras Goreng ni boleh buat banyak dan simpan untuk guna lain kali
Macam mak aku pernah buat kot sebelum ni
Jap nak cari ...
Haaaaa  ada.......KARABU PERUT kat sini
Tapi xde pic beras goreng lak 


KARI  IKAN SENANGIN..
1 kepala ikan senangin atau apa-apa ikan( anggaran 500 gm)
5 sudu serbuk kari ikan
1 sudu serbuk beras goreng
1 sudu pes asam jawa
2 biji tomato
1 keledek oren
5 cili padi
3 cawan santan
garam

Bahan Tumis:
3 bawang merah-mayang
3 bawang putih cincang
1 sudu halba campur
1 tangkai daun kari
1/2 cawan minyak

 1. Panaskan minyak & tumiskan bahan tumis hingga harum.
2. Bancuh sebuk kari & tuangkan dalam bahan tumis.Masak hingga pecah minyak
3. Taburkan 1 sudu besar serbuk beras goreng dan kacau rata
4. Masukkan kepala ,& biar hingga 1/2 masak.
5. Masukkan santan, keledek,tomato & biar hingga semuanya empuk.
5.Masukkan asam & cili padi.
6. Biar agak sedikit dan kecilkan api supaya kuah pecah minyak



Kepala ikan senangin
Separuh ekor jer bukanseekor sebab ekornya dah xde


Potong la ikan tu supaya jadi keping-keping


Basuh bersih dan toskan


Rempah kari yang dah ditumis



Tabur serbuk beras


Rempah akan jadi kental


Masukkan ikan


Tambah santan dan keledek masak sampai empuk


Cili padi..kalau suka lagi pedas letak la lebih

Kari ikan ni mak aku cakap macam kari biasa jer tapi lebih pekat sebab guna serbuk beras goreng
Mak aku cakap nenek x pernah plak campur serbuk beras goreng
Tapi mak aku kata dolu-dolu nenek akan giling sendiri rempah kari
Dalam gilingan rempah tu mak aku cakap nenek akan gilingkan sekali sejemput beras yang direndam bersama rempah ratus tu..
Mmmm...serupa tapi x sama...
Hari tu balik masa Raya Haji nenek ada masak Kari Ikan Rempah Giling
Rempah dia  basah macam pes
Tapi nenk cakap nenek beli la rempah tu..
Dah x larat nak gili
Kat rumah nenek dikampung masih ada batu giling
Tapi nenek kata  dah lama x digunakan 


2 comments:

  1. akk pon suka kari ;)
    tq for the resepinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa ..kita gang....
      Mmm..tapi sesap kari ni sebab pekat...Selalu kari ndnek jer yang sedap..sekarang kari mak kiter pun dah sexap...ha2

      Delete