Thursday 30 November 2017

KARI SARDIN CAP AYAM


Kari sardin Cap Ayam..
Haaaa...naper sampai kena ada Cap Ayam
Hihihi...sebab hari ni xde lauk ayam la
Makan Sardin jer
Nak bagi nampak ada juga ayam
Cap Ayam pun dah rasa ada ayam..
Kikikikiki....


Mana ada....
Sebenarnya letak nama camtu sebab sebelum ni dah banyak masak sardin dah
Kalau letak nama lain-lain senang nak cari nanti
Itu jer punnnnn
Bukan sebab hanya suka  Cap Ayam
Sebab semua brand pun aklau sedap...ada halal
Memang makan jer
Kalau belil maknan dalam tin memang macam-macam brand pun mak aku akan pilih
Kalau sardin dolu mak aku suka beli Adabi'Tapi sekarang dah mahal giler dah Adabi pun kat pasaraya H tu
Cap King Cup pun aku selalu gak belu kat Speedmar..


Sebenarnya mak aku masak Kari Asrdin ni campur dengan kentang
Patutya nama dia Kari Sardin Campur Kentang

KARI SARDIN 
1 tin besar sardin
2 biji kentang
1/2 kotak kecil santan( 1/2 cawan santan pekat)
3 cawan air
3 sudu rempah kari ikan
1 asam keping
2 sudu teh garam
4 sudu minyakl masak

Bahan Tumis:
1/2 bawang besar dadu
2 bawang putih cincang
1 tangkai daun karo
1 sudu teh halba campur

1. Panaskan minayk dan tumiskan bahan tumis hingga harum
2. Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan air menjadi pes pekat
3. Masak hingga naik minyak
4. Masukkan kentang,garam  dan kacau rata
5. Masukkan 3 cawan air dan biar mendidih dan kentang empuk
6. Masukkan asam keping setelah kentang empuk
7. Masukkan santan pekat dan biar mendidih sekali lagi
8. Perlahankan api dan biar kuah naik minyak


Bahan-bahan untuk masak Kari Sardin + kentang



Panas minyak dan umis bahan tumis hingga harum


Masukkan pes kari dan masak hingga naik minyak


Masukkan kentang..
Kalau campur keledek oren pun  mak aku cakap lagi sedap..ada rasa manis dari keledek



Dah namapun Sweet Potato
Kalau kentang Potato jer
Mestilah Sweet Potato lagi suwiiiit..
Haaaaa



Masukkan garam dan air 3 cawan  boleh adjust,,Kalau anak ramai mak aku cakap boelh tambah kuah lagi
Hahahaha...ayat apa tu....?
Bila kentang dah empuk baru masukkan asam keping


Masukkan sardin bersama sosnya.
Pastu jangan lupa masukkan juga santan
Sosnya yang sedap dan buat rasa kari lagi best
Tapi beli sardin dalam tin ni mak aku kata ikut nasib
Kadang dalam tin kecik pun ada 3 ketul isi ikan yang besar
Tapi macam hari ni'Tin besar pun cuma ada 2 ketul ikan jer
Satu kecik..satu besar
Tapi kalau kat umah aku bukan sapa kisah pun
Sebab isi ikan tu xkan ada yang makan pun
Semua akn makan kuah dan kentang jer.
Hahahaha...
Kalau mak aku masak sardin ...isi ikan akan tergoleh dalam mangkuk
Sampai lah esok pagi  atau malam tu mesti mak aku akan masak NASI GORENG SARDIN
Haaa...bila jadi Nasi Goreng Sardin
Semua makan licinnnn...
Termasuk aku
Heeeeee



No comments:

Post a Comment