Sunday 29 October 2017

SAMBAL TEMPE DENGAN PETAI

Sambal Tempe Dengan Petai
Lauk tengahari tadi..
Lunch hari Sabtu...
Weekend...dapat la lunch betul- betul lunch waktu tengahari...


Sedap baq ang....
Walaupun we all buka Javanese
Tapi lauk tempe memang favourite semua..
Nenek suka..
Achik suka..
Kakak lagi la suka...
Tapi kakak TAL SUKA Petai..
Hahaha..rugi3....
Aku..?
Memang sukaaaa...
Tambah lagi sebab weekend..
Sabtu
Memang aku akan makan kalau ada petai..
Ala...esok Ahad..
Sempat la lagi neutralkan bau petai tu sebelum hari Isnin...kikikiki...




Cuma petai ni ada sikit jer..
Ada 1 papan jer..
Sib baik biji petai tu bapak besar ar..
Sebiji petai tu mak aku cakap boleh potong 4
Itupun masih besar..
Tapi kalau potong kecik2 sangat x besh ar..
Tak rasa petai...

SAMBAL TEMPE DENGAN PETAI
2 bungkus tempe- potong dan goreng
1 cawan bilis- goreng
1 papan petai- hiris
1/2 cawan minyak
Garam & secubit gula

Bahan Blend:
1 cawan cili padi hijah
1 bawang besar
3 bawang putih
sedikit belacan

1. Potong dan goreng tempe
2. Goreng juga ikan bilis
3. Panas minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak.Tambah garam & secubit gula
4. Masukkan tempe dan ikan bilis goreng
5. Masukkan juga petai
6. Gaul rata dan sesuaikan rasa



Yempe dan Ikan Bilis


Petai...isi petai


Bahan untuk blend.. Tak perlu blend halus sangat..kasar- kasar jer



Tumis bahan blend


Masukkan garam  & gula dan biar naik minyak


Masukkan tempe goreng...ikan bilis goreng dan petai


Kacau rata dan sesuaikan rasanya...


Pastu mak aku soh aku gorengkan ayam...
Alamks...camaner bleh terlupa nak snapnpic masakan aku..
Ayam Goreng  jer pun...
Tapi air tangan aku tu..
Bkn takat air tangan tau..
Air mata sekali tau..!
Sebabnya masa aku goreng minyak panas tu terpercik kat mata aku...
Meleleh Ayaq Mata Ceq tau...!!
Huhuhu...
Bila mak aku sudah mandi akubpun dengan sedis la citer  minyak panas terpercik tu..
Sekali mak aku cakap lupa nak bagitau aku supaya hati dan pedal ayam tu kena goreng last sekali & kena tutup kuali sebab hati dan pedal memang akan buat minyak terpercik..
Laa....mana aku tahu...
Aku belasah goreng hati dan pedal sama ngan daging ayam yang lain...
Hmmm....mak aku bukan simpato pun..
Mak aku cuma cakap..."Belajar Dari Pengalaman"
Huhuhu...sib baik aku cepat mengelak..
Kalau x...
Mau berparut kat muka aku...
Boleh effect kat jumlah hantaran kahwin oooo...
Hahaha...larikkkkkk

No comments:

Post a Comment