Tuesday 27 January 2015

SATE AYAM GORENG.....


Sate Ayam Goreng...
Bukannya ayam goreng tu dibuat sate...
Tapi Sate Ayam tu yang digoreng...!!!!
Kata mak aku....rasa nak buat sate sebab kuah kacang yang buat makan ngan nasi impit hari Ahad tu ada lagi...
Ala...buat banyak2 frozenkan.....


x tau la nak kata lunch atau dinner...
Sebab mak aku masak masa petang...
Makan pun masa petang..!!!


 Ni aku nyer.....
Alaa......xde nasi impit....!!

Mak aku nyer....
Kata mak aku sebab malas nak cucuk pada lidi sate...
Mak aku kata rela makan ngan garfu je..
Hahahaha...
Sepinggan mak aku nyer yang x bercucuk...
Tapi tetap panggil sate juga...
Sepinggan yang betul-betul cucuk macam sate tu aku nyer.....!!!!!
Nyum3...
Tengah makan...tetiba mak aku kata bestnya kalau makan rebut2... ngan abang & kakak..
Abang tentu suka....!!!
Ala.....nanti abang balik KL ...buat la lagi....!!!
Rasa sedap sangat walaupun mak aku kata Sate Bodo2 jew....
I likeeeeeeeeeeeeeee....!!!!


SATE AYAM GORENG

2 keping besar dada ayam- potong dadu
20 lidi sate
1 cawan minyak

Bahan rempahh perap :
1sudu rempah serbuk ketumbar
1 sudu serbuk rempah sup
1 sudu serbuk kunyit
1serai - hiris & tumbuk halus
1 keping gula kelantan/gula melaka
sikit garam

Kuah Kacang:
RESIPI KUAH KACANG KAT SINI....!!

( sebab kuah kacang ni yang buat masa makan ngan nasi impit hari Ahad tu...heeee)

1. Perap ayam dengan bahan perap..
2. Panaskan  minyak & bila minyak panas...masukkan semua daging ayam yang dah perap.
3, Goreng agak2 5 minit hingga nampak ayam tu masak...bukan garing...sekadar masak..
4. Angkat & cucuk pada lidi sate...
5. Hidangkan dengan timun,bawang & kalau nasi impit baru la cukup geng...


No comments:

Post a Comment