Sunday 4 January 2015

AYAM GORENG BEREMPAH.....& CERITANYA....


Aku & kakak suka sangat makan Ayam Goreng Berempah...
Kitorang bertambah suka kalau Ayam Goreng Berempah tu yang ada banyak serabut2 tu...
Mak aku kata itu bukan serabut...
Itu serdak namanya...
Hmmm...xkisahlah serabut atau serdak....
Yang penting aku suka sangat...
Paling aku suka Ayam Goreng Berempah ni kat Warung Bistro di Bukit Cheras....
Minggu lepas 2 hari berturut2 ajak mak aku makan kat situ semata2 sebab kakak nak makan Ayam Goreng Berempah tu..

Syyyy ada citer tau...!!!
Masa kitorang makan nasi Ayam Goreng Berempah kat Warung Bistro tu hari Jumaat tu..
Citernya macam ni..
Masa kitorang sampai kat situ kitorang duduk kat satu meja tepi pagar tu..
Masa tu time orang solat Jumaat dah pun...
Sebelah meja kitorang ada sepasang kekasih tengah makan...tapi dah nak habis la makan..
Tengah sedap2 kitorang makan Ayam Goreng Berempah tu...
Tiba2 beberapa orang pekerja Warung Bistro tu bising-bising...
Tapi pasangan kekasih tu dah xde kat situ...
Tak persan pulak bila dorang tu keluar...
Ingatkan pasal apa...
Rupanya pekerja tu bising sebab sepasang kekasih tadi makan tapi x bayar...
Dorang dah blah tanpa bayar harga makanan...
Bising la pekerja tu...
Ish..ish...ish...ish... Hari Jumaat plak tu...
Ish..ish...ish...ish...!!!



Wokeh...sambung citer ni plak..
Hari ke-3 kakak ajak lagi makan kat situ lagi...
Tapi mak aku kata xyah gi situ sebab nanti mak aku akan buatkan Ayam Goreng Berempah macam kat situ...

 Ingatkan mak aku gurau jew...rupanya memang betul
Pagi semalam lepas mandi jew memang 1 rumah bau Ayam Goreng Berempah sedang digoreng...
Hmmmmmm...sedapnya bau....!!!!!
Terus rasa lapar nak makan nasi...


Ayam Goreng Berempah
Peberet aku ngan kakak...
Puas hati sebab boleh makan puas2..
Rasanya...?
Mesti la aku kata sedap...sebab masakan mak aku..
Tapi kalau ni masakan mak kau pun aku akan kata sedap sebab aku memang suka...
Heeee
Haaaa...hambik kau sepinggan serdaknya...puas makan..!!!
Mak aku kata sebab Ayam Berempah ni popular kat Indon
Resepnya pun mak aku kata dah  bookmark dari  SINI

 Bahan dan Bumbu :
  • 1 ekor ayam, potong-potong sesuai selera
  • 3 lembar daun jeruk purut
  • 2 batang serai, memarkan
  • perasan air jeruk nipis
  • 1½ gelas air
  • ½ butir kelapa agak muda, parut kasar
  • minyak sayur secukupnya
Haluskan :
  • 5 butir bawang merah
  • 5 siung bawang putih
  • 5 butir kemiri -( buah keras)
  • 2 ruas jari kunyit
  • garam dan gula secukupnya
CARA MEMBUAT AYAM GORENG KELAPA :
  1. Campurkan ayam, bumbu halus, perasan air jeruk, daun jeruk dan serai dengan air. Kemudian masak hingga ayam empuk dan kuah mengental.
  2. Panaskan minyak, goreng ayam dengan menggunakan api sedang. Angkat dan tiriskan.
  3. Campurkan sisa bumbu dengan kelapa parut dan 3 sdm minyak sayur, sangrai hingga kering dan berwarna kuning. Angkat dan sajikan ayam goreng dengan taburan bumbu kelapa.

Owh resepnya dari seberang dong...!!!!
Patutlah sedap banget...
hehehee

Tapi mak aku kata sebab tengok kat Warung Bistro tu dorang goreng bumbu tu hingga garing..
Mak aku kata mak aku juga goreng aja bumbunya dalam minyak gorengan ayam hingga bumbunya garing lalu ditiriskan sebelum ditaburi diatas ayamnya...

Waduh..kok mak aku juga sudah bisa ngomong Indon..!!! 



2 comments:

  1. fuhh, sedapnye kalu dpt mkn ayam selalu ^_^ apa salahnye dik makan makanan indonesia kat malaysia kan , hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul3....hee...
      Bukan Upin & Ipin je yang suka ayam goreng....kita semua pun suka kan...hee..tq tau singgah blog saya...:-)

      Delete