Friday 11 October 2013

KUIH SAGU DELIMA ZAMRUD...........GANTI CREAM PUFF

Hari ni last day cikgu Madihah kat sekolah aku..Cikgu Madihah ni cikgu praktikum...Semalam cikgu Madihah kata nak bawakan kitaorang Cream Puff untuk semua kelas aku...dia ada order online....Waaa...bestnya...
Akupun dengan bangganya cakap la kat mak aku,xyah buat bekal untuk esok sbb cikgu nak kasi Cream Puff sorang 2 biji..Pastu mak aku kata...esok mak aku pun ada Potluck gak...Mak aku kata dia plan nak buat Cream Puff gak...xjadi lah sbb nanti cikgu Madihah dah nak bagi...xkan aku nak bawa lagi  kalau cikgu Madihah dah nak bagi Cream puff....sudahnya mak aku x buat la Cream Puff tu...smalam plak hujan lebat..xdapat gi beli barang...untuk potluck mak aku pun..mak aku cuma masak...
 Kuih Sagu Delima Zamrud lagi....Mak aku kata ni je yang senang dan ada barangnya kat umah...
Aku tak amik gambarpun masa mak aku masak sbb mak aku kata sama je macam yang dah buat 2 minggu lepas....Cuma kali ni mak aku buat banyak sbb nak bawa potluck...
Rendam sagu sampai kembang...Pastu campur gula & pewarna..Kalau nak buat banyak warna..asingkan dalam mangkuk lain-lain..baru boh warnanya...
 Pastu bubuh dalam acuan kecik2 & kukus sampai jernih...Semua warna buat je macam tu..cuma ubah warna jew..

 Sama juga macam hari tu...mak aku kukus guna rice cooker je..Mak aku kata sbb malas nak kuarkan periuk kukus..Pastu xyah pakai gas...pakai letrik je...cuma mak aku kata masak air panas standby nak tambah dalam periuk tu bila air kering. Mak aku kata sbb banyak kuih ni.. nk kena kukus banyak kali...rice cooker tu kecik jew..

Ni la yang mak aku bawa untuk pot luck tu...aku kira ada 18 ketul kuih delima(merah la tu..hee) & 18 ketul kuih zamrud(hijau la..hihihi)...semunya ada 36 ketul kuih delima zamrud..hahaha..
Yang ni plak sbb cawan2 merah kecik tu x cukup..mak aku guna mangkuk acuan agar-agar yang macam mangkuk ni...tapi yang ni x bawa pun..
Yang tinggal tu..buat makan kat rumah petang ni....sambil taip entry...
Ada cerita sedih....Cikgu Madihah x dapat bawa Cream Puff tu sbb orang dia order tu ada hal...orang tu x buat.....padan ngan muka aku sbb pagi tadi mak aku suruh bawa kuih ni aku jual mahal..aku xnak bawa sbb nak makan Cream Puff....Rupanya xde rezeki...Maka makan la juga kuih ni kat rumah...bayangkan makan Cream puff...hahahaha


No comments:

Post a Comment