Wednesday 9 October 2013

BEKAL......CHICKEN CREAM SOUP.....&......KUIH RAYA HAJI...

Xde apa sangat aku nak tulis....xde cerita menarik....hanya ada gambar pasal makan jew.........
Hari ni ..bawa bekal siaran ulangan...bawa Capati Roll jew.....
Hari ni ada 3 bekal...mak aku pun bawa bekal jgk hari ni....hmmmmm
Ni malam tadi nyer dinner...Kakak buat Chicken Cream Soup...cicah ngan wholemeal bread & minum teh 0 panas jew....
Kalau makan roti cicah sup ni..buat aku ingat kat abang jew....sbb abang paling suka makan roti cicah sup krim cam ni....Kalau jumpa roti Perancis yang keras panjang tu...mesti dia nak beli & pastu suruh mak aku buat garlic butter untuk sapu & bakar..Pastu cicah ngan cream soup...Selalu abang cicah ngan sup cendawan @ sup ayam segera je..Kadang2 mak aku masak Mushroom Cream soup.
Yang ni kakak buat tapi mak aku yang ajar....sbb mak aku tengah buat kerja lain....

CREAM CHICKEN SOUP
1 keping dada ayam -potong kecik
1 labu bawang besar - cincang
2 ulas bawang pitih-cincang
4 gelas air
1kiub ayam
1/2 cwn tepung gandum
1 cawan susu segar/susu cair/cream
Daun sup
sikit butter/minyak masak
sikit garam & lada sulah/lada hitam

1. Panaskan sikit butter/minyak.
2. Tumis bawang putih & bawang besar.
3. bubuh isi ayam & kacau sampai ayam kecut.
4. Masukkan 3 gelas air & kiub ayam
5. Bila mendidih,masukkan garam &lada sulah
6. Bancuh tepung ngan 1 gelas air & tuang dalam sup sambil kacau tanpa henti.
7. Bila mendidih dan pekat..masukkan susu/cream & tutup api..
8. tabur daun sup & makan ngan garlic bread.....

Sebenarnya , mak aku suruh kakak yang masak soup tu sbb mak aku tengah buat Kuih Tart untuk Raya Haji...cantik kan Kuih Tart yang mak aku buat ..Mak aku x guna acuan tart gulung ..tapi mak aku sepit ngan penyepit...mak aku kata buat  besar2...bubuh jem nanas banyak2...memang sedap lah...aku x tau nak buat macam tu..tengok je la...pastu makan..seriously...satu balang dah habis kena makan.....hahaha

Minggu depan,hari Selasa kita semua akan sambut Raya Haji....Mak aku kata nak balik kampung...Ramai kawan2 aku x balik kampung pun Raya Haji..tapi yang aku tau....kitorang memang akan balik kampung....
Raya Haji kat kampung nenek best..macam raya puasa juga...ada solat raya kat surau...ada orang akan sembelih lembu kat surau..jalan beraya rumah orang & makan kenduri daging korban..
Mak aku ada buat Biskut Famous Amous & Tart Nanas  untuk bawa balik kampung...ada 4 balang...Mak aku kata nanti dia nak buat plak sampret susu sebab abang suka sampret susu...

No comments:

Post a Comment