Wednesday 3 July 2024

KENAL TAK POKOK GINSENG JAWA?

 Hebat orang Jawa...Depa ada macam-macam tumbuhan...

Paling popular...Asam Jawa la..hihih

Lain lain yang saya tau ada Ketumbar Jawa..Tembakau Jawa...Cucur Jawa..


Hari ni pula nak share tumbuhan hiasan halaman yang bunganya cantik.Dah la cantik..banyak pula khasiat...terutama untuk wanita yang baru lepas bersalin.


      Pic Google (kredit tuan punya pic)

Saya share pic akar ginseng Jawa..poc google kerana pokok yang saya petik daunnya ni hanya sepokok...Nak cabut takut mati pulak pokoknya...Nak kena semai dulu kasi banyak pokok baru boleh cabut ambil akarnya/umbinya.




Daun /pucuk ginseng Jawa...sesuai dijadikan ulam,sayur dan juga kerabu.Bukan sahaja pucuknya boleh dimakan...Malah buah,bunga batang dan akarnya boleh dimakan.

Antara khasiatnya dikatakan mampu melancarkan memberi tenga.Juga baik untuk sistem peranakan dan melancarkan susu ibu yang baru bersalin.

Pokok ini ada saya sharekan videonya di :

https://youtube.com/shorts/WT-F_jbgSF4?si=HeZnTVHT88J-wHsC


Untuk tonton video video lain boleh singgah di youtube channel saya

SEROJA PUTIH

SEMOGA BERMANFAAT..


Sudi-sudikan untuk

+Like

+Comment

+Share

+ Subscribe

TERIMA KASIH💕

4 comments:

  1. betul tu ada mcm-mcm yg nama Jawa termasuk Mee Jawa hehe

    ReplyDelete
  2. kan... byk sungguh jawa jawa ni..

    ReplyDelete
  3. Tau nama je, tapi tak pernah tengok depan mata pokoknya, apa lagi dimakan.

    Pengakuan orang Jawa 😆

    ReplyDelete
  4. Tau² pokok ni... Depa kata daun dia boh dlm kuah tomyam pun sedap. Bunga dia lawa, warna purple kan ..

    ReplyDelete