Wednesday, 23 November 2022

PISANG KAKI..MANA PISANG ,MANA KAKINYA?

 

Pisang Kaki...
Mana pisangnya...?
Mana kakinya..?


Persimmon pun namanya juga..
Kalau kat Indonesia dibilangnya Buah Kesemek..

Buahnya cantik oren terang.Rasanya manis kelat kalau yang masih keras dan rangup.Sedap dikunyah...
Kalau dah ranum isinya lunak berjus.Sangat manis dan harum baunya seiras bau buah ciku...
Ada yang suka dan ada yang tidak berminat...Anda bagaimana?


19 comments:

  1. kan...nama x de kaitan ngan rupa. persimmon..sedap sikit bunyi nya.. he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...
      ada ke kaki pulak namanya不
      Persimmon payah la pulak mak saya nak sebut...
      pulakkk五

      Delete
  2. sedap ni kak manis leting bila masak ranum yg dried pun sedap,saya pernah terbaca kalau nak turunkan berat badan berdampinglah dengannya haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh....kalau makan banyak boleh kurus...saya pun nak makan...五

      Delete
  3. Pelik, kan.. nama pisang kaki tapi langsung tak ada iras pisang, tekstur dan rasa dia lagi tak sama, hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu suka yer...
      Kalau dekat boleh belikan makan sama ibu...
      tu la pelik..siapa la yang bagi nama pisang kaki tu..hihihi

      Delete
  4. Suka sangat2.tapi masa kecik2 dulu buah yg segar ni tak de, yg ada hanya yg kering.arwah mak selalu beli, tapi kami adik beradik tak minat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun macam ingat-ingat lupa pernah makan buah ni versi kering...
      Dulu saya suka yang rangup..sekarang suka yang masak lembik pulak..

      Delete
  5. suka juga kalau yang masak kak, tapi kenapa kadang tengok yang kat korea tu macam lain ek rupa dia heheheh. Lagilh kalau yang dah masak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang Korea tu macamana Dana?
      Saya tau yang oren ni ja dengan yang kering...五

      Delete
  6. Saya suka.
    Zaman kecik-kecik dulu arwah ayah suka beli, tapi waktu itu harganya pun mahal. RM1 harga untuk sebiji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman kita dulu buah import mahal kan Cikgu...
      Apple..anggur etc hanya dapat makan kalau demam五

      Delete
  7. Malu nak habaq, sy tak besa makan Pisang kaki MC 五

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpa..PH bisik pelan-pelan...Saya tak bagitau kat orang lain...不不不不

      Delete
  8. Manis buah ni.. kami panggil buah kasmak.. arwah moyang dulu mmg suka sgt buah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh...kat sana panggil kasmak ya Kat Indonesia depa pangg kasemek kalau tak salah...dekat-dekat dah bunyi dia

      Delete
  9. SA sukaaaa...eh dah musim ke kak..nak beli la nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya dah musim la SA...Nampak banyak dijual dipasaraya..
      Yanga saya beli ni 5 biji rm12 kalau tak salah

      Delete