Sunday, 27 November 2022

DURIAN SEBELUM GAJI

Bulan Oktober lepas gaji awal sebab Deepavali.Bulan November ni gaji awal  sebab PRU15 katanya.

Dok lalu lalang kat tepi jalan nampak ada beberapa gerai jual durian tapi macam sepi tak meriah pelanggan.Nafsu menguasai diri...anak tekak meminta durian.

Mencongak..kalau nak beli...kena ikut patern harga durian sebelum ni...memang bila orang gomen dapat  gaji harga akan naik.Maklumlah tempat saya ni mostly orang gomen.Kawasan kuaters kerajaan kan..Ada 3 kuaters kerajaan yang agak luas kat sini.So,kena beli sebelum 17 Nov kalau selepas tu orang gomen dah gaji harga durian ni akan naik.


So..ini cerita 16 Nov sehari sebelum gaji.Duit selit-selit dalam purse tu kita pejam mata beli durian dulu..Jangan esok tak jadi gaji suddahhhh!
不不不

Balik kerja meronda tengok ada tak orang jual durian..Alhamdulillah ada 2 gerai.

Tapi memang betul jangkaan..
Hari Ahad lepas PRU tu ronda semula gerai tu...dah tak dapat harga sebelum gaji.
Harga selepas gaji dah jadi 2 biji RM50..!!
Dan....nasib baik juga lepas beli durian ..esoknya 17 hb gaji masuk..hahahaha...
Bukanlah takda duit langsung sampai nak kena tunggu gaji..tapi setiap kita dah ada limit dan planning perbelanjaan masing-masing  kan....
Jangan sesekali cakap takda duit..nanti jadi doa betul-betul takda duit.
So...kena cakap ada banyak duit sebab itu juga jadi doa...五不
仆仆仆


Beli durian kampung jer..bukan durian klon or durian kayangan...
Eh,baru perasan..dah lama tak nampak durian Thailand yang duri besar-besar tu kan...monthong ke apa ke namanya...

Alhamdulillah...not bad la juga isinya dan rasanya.


Buahnya sederhana...dijual 4 biji rm50.

Asingkan dalam sebekas kecil simpan dalam peti ais untuk anak dara bongsu tu.Nanti hari mengundi kakaknya akan pi amik dia balik.

Selebihnya ni saya yang pulun makan.Adah & abangnya tak minat sangat durian mentah.Kalau kuah durian dan tempoyak depa memang pulun.Adah suruh buat tempoyak sikit sebab stok tempoyak dah yilek..
Dapatlah ½ balang kuih yang kecik tu..

16 comments:

  1. Sedappp nmpk ..

    Ooo.. baru tahu...kena beli before org gomen gaji dpt murrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni kalau kat tempat saya la...sebab sini kawasan kuaters kerajaan五五
      Kalau tempat lain tak kira gaji pun ..sebab depa semua banyak duit..tak payah tunggu gaji五不
      Saya mampu beli yang mur2 saja..五仆

      Delete
  2. Durian kpg pn sodap.. kalau sy mmg jarang mkn durian kacyk mcm2 ni sbb kt sini yg kacuk mmg mahal.. tp nmpk berbaloi jugak tu kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamek pun makan durian kampung jak kakmim..
      Kalau musang king bagai tu telan air liur dua tiga kali pun masih tak. beli...hihihi

      Delete
  3. Alhamdulillah
    Nampak cantik2 isinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....
      Johor dah musim durian ke blm Wak

      Delete
  4. Baru-baru ini dua kali kami beli durian tapi yang sudah dibuka. Tak berani beli yang masih berkulit, takut sampai rumah tak elok pula isinya dan tak berbaloi dengan harganya yang mencekik leher.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yang dah guna cara tu kan..bawa bekas buka kat tempat jual tu...apa2 hal boleh terus tukar..harga buka mur sekarang ni

      Delete
  5. durian kampung pun nmpk tebal juga isinya tu kak

    ReplyDelete
  6. Musim durian tahun ni x beli pun...nanti Mak Pah makan..kalau teringin pi makan kat luar..makan kat kedai tu ke apa...sebabnya dia kalau makan, akan makan banyak...bila makan banyak kencing manis naik, kidney buat hal lagi dan paling x suka dia akan kena heart attack..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alllahu ..
      durian pun boleh menyebabkan heart attck juga ye SA...agaknya sebab durian bersifat panas kan..
      Semoga Mak Pah sihat selalu

      Delete