Thursday 1 March 2018

YEE SANG SIMBOL PERPADUAN & PANJANG UMUR

Yee Sang...
Semalam nyer citer..
Bukan citer aku...
Tapi ni dari camera kakak...
Kakak ikut mak aku sebab nak kakak cakap nak snap pic untuk Majlis Yee Sang
Kakak cakap untuk assigment
Kakak baru nak daftar sem  hari ni
Tapi kakak kata assignment tu memang dah mula sejak sem 1 & kena buat sikit2 sampai finel sem nanti memang kakaknkena buat event pasal parayaan & makanan kaum2 di Malaysia..
Aku ingat lagi sem lepas memang kakak selalu call mak aku tanya pasal makanan icon kaum2 di Malaysia..



Yee Sang...
Aku hanya dapat tengok pic jer dari camera kakak..
Dapat dengar citet jer dari mak aku
Tapi x dapat pegang dan rasa serta makan Yee Sang ni...
Kakak cakap kakak pun x rasa x makan pun..
Just snap pic jer sebab nak guna untuk assignment..
Yee Sang ni kat Majlis Sambutan CNY tempat mak aku..
Tapi kakak ikut sebab snap pic untuk assigment jer.
Kakak cakap kakak dapat la tengok preparation dorang buat Yee Sang...


 Memang yang tengah susun sayur2an tu Chinese tapi semua bahan disediakan disitu oleh dan hanya menggunakan bahan yang halal sebab sambutan ni untuk semua kaum..
Yee Sang versi vegetarian...supaya semua kaum boleh makan bersama..
Kakak kata bahan dia x susah sangat...
Carrot..
Kobis Purple...
Kobis Hijau..
Sengkuang..
Limau Bali..
Jambu Madu...
Kerepek Kentang...
Halwa Buah Pala
Halwa Halia Madu
Bijan sangai...
Kacang Tumbuk...
Haaa...sos tu kakak x tahu nama..
Kakak cakap Pn Wong tu bagitahu kalau versi sebenar ada hirisan salmon & beberapa bahan lain lagi..
Sos ori dibuat daripada maltos & Limau Kamquat...
Haaaa......yang ni aku x boleh imagine..
Just dengar jer....


 Semua bahan tu dihiris/ disagat halus2 dan disusun dengan kemas dan menarik dalam dulang besar


 Perahan Limau Kasturi juga disiram atas sayur2an tu...
Yang tabur2 kat atas tu kerepek yang diramas...kacang tanah tumbuk dan bijan sangai..
Sos dia aku x nampak pun...
Kakak cakap x perasaan xde pic sos dia..


Yer Sang akan digaul dengan chopstick secara beramai2 sambil disebutkan harapan untuk perpaduan..panjang umur dan murah rezeki..
Tapi kakak kata ada jer yang lelaki nakal sambil gaul Yee Sang cakap nak kahwin lagiiii...
Hahahaha....
Apa rasa Yee Sang tu...
Kakak cakap kakak x jamah pun...
Selain Yee Sang kakak kata banyak makanan dihidangkan tetapi mak aku dah pesan pada kakak jangan sesekali makan ...even minum pun sebab itu majlis orang...
Walaupun mak aku juga AJK dalam event tu tetapi mak aku cakap dah pesan pada kakak JANGAN sesekali makan @ minum..
Kata mak aku soal makan dan minum adalah perkara yang sangat sensitive...
Tambahan pula bila kita bukan orang berada..
Jangan sampai jadi bahan dikata orang...
Jangan sampai dikata orang sebab mak ko AJK bawa anak untuk makan..
Mak aku cakap kalau teringin nak rasa mak aku boleh buatkan untuk makan dalam family..
Kakak cakap kakak pun x tingin pun nak makan..
Just nak snap pic untuk assignment jer...
Banyak lagi pic dalam camera kakak tapi aku just tertarik pasal Yee Sang ni jer..
Sebab selalu tengok dalam TV...dalan internet pasal Yee Sang ..
Mmmm....mak aku cakap esok lastday sambutan CNY...
Baca info....sambutan CNY disambut selama 15 hari..
Pada malam ke-15 bulan purnama mengambang penuh adalah kemuncak sambutan dan masyarakat cina akan keluar beramai2 meraikan bersama pesta tanglong..
Haaa...tanglong aku tahu...
& aku teringin nak main tanglong..
Hahahaha...
Mak aku cakap esok nak masak Tang Yuen
Aku tahu Tang Yuan dan cerita pasal Tang Yuan ada aku kongsikan dalam post pasal TANG YUEN & CERITANYA kat sini.....


2 comments:

  1. Kannn....mungkin juga sebab pic ni kakak yang snap guna camera sbb nak buat asigment...selalu pic dalam blog ni guna h/phone jer..
    Apapun yee sang tu memang lawa kan...heee.TQ bro

    ReplyDelete