Friday 9 December 2016

MAHA 2016..MY DIARY..


Jom gi MAHA...
Tinggal lagi 4 hari jer lagi..
Dah seminggu mak aku ajak gi MAHA..
Tapi aku malas nak gi..
Kakak pun xnak..
Tapi sebab hari ni awal2 lagi mak aku dah siap2 & ajak juga..
Mmm...aku gi jugaklah..
Kakak tetap xnak gi..
Lagipun kakak dah janji ngan kak Ziha nak gi kerja sama2 hari ni..
Ni jalan kat erea Hospital Serdang..
MAHA buka pukul 10.00 pagi..
Baru pukul 9 lebih dah jem giler dah..
Mak aku kata ingat dah awal dah..
Mmm..ramai yang lagi awal..

Pukul 10 dok cari parking lagi..
Aku dah cakap ngan mak aku parking jer tempat kosong tu..
Mak aku kata jauh..
Mmm..sekali dah terlepas...pusing balik memang dah penuh giler..
Lastly dapatlah parking la jauh & dengan gigihnya aku & mak aku pun menapaklah berjemaah dengan pengunjung lain..
Ramai yang sangat gigih nak gi MAHA ni..
Yang berdukung..guna stroller...wheelchair..tongkat..
huh..kagum betul aku dengan semangat dorang..
Aku ni pakkal jer mak aku yang nak gi sangat...

Kami masuk ikut gate yang ada Castle Of Fruits..
Mak aku dah excited nk masuk..
Tapi aku nasihatkan mak aku gi Dewan Pameran dulu yang jauh kat atas bukit tu..
Sementara stamina masih tinggi..
Nanti dah penat..slow2 lah kita turun Castle Fruit tu..sambil balik..
Mak aku cakap aku penasihat yang bagus..!!!
Mesti la..aku kan nak jadi Event Planner..
Kna pandai plan la..

Baru pukul 10.30 ...
Ramai dah orang kat Dewan Pameran tu..

Kat sini pun mak aku excited
Mak aku memang suka benda2 berkaitan ngan alam ni..pokok2..binatang bagai..
Aku layannn jer lah..


Singgah kampung nelayan dulu..

Jujurnya aku suka amik gambar orang..
Tapi aku x suka bergambar sendiri..
Mak aku la paksa juga aku menepek tepi bot nelayan tu..


Sebab berdua ngan mak aku jer..
so..aku la kna jadi kanak2 ribena .
hihihi


Klu dapat beradu sini best nih...


Aku ingat Pokcik ni dok menyirat jala..
Haaa..tau menyirat?
Haaa menyirat jala tu maksudnya baiki jala yang koyak tu..hee jangan igt aku x tau..
Tapi mak aku cakap pokcik tu bukan menyirat jala tu .
Tapi pokcik tu tengan buat perangkap denak burung puyuh..
Mmm..mmg aku xleh lawan mak aku lar sebab mak aku ni tourist guide aku  Banyak info mak aku perturun kan aku..


Haaa...yang aku tau..sebab aku suka..lobster


Udang Kara Sado..
Ramai yang kata ni udang plastik..
Tapi mak aku ckp..info dari radio klasik cakap ni memang udang jara betul..bukan cubaan..
Udang tu dah diewet la..


Haaa...ni ikan paling popular..
Budak kecik pun selalu sebutvikan ni..
Tapi sebut bukan bermaksud kenal ikannya..
Macam aku jugak


Ni la Ikan Kekek..
Kocik yo rupo eee...
Ikan yang selalu disobot2..
Budak kecikpun leh nyanyi..
ikan kekek mak iloi2
ikan gelama mak ilai2
dapat bini cantikbya amboi..
tapi ketawa mengilai2..
Bini dia pontianakkk laaarr...



Dah ada ikan mana nasinya...?
Haaa...kena lah cari berasnya..
Asal beras daripada padi..
Haaa ni la pokok padi..
Jangan nak mengada panggil ni pokok beras ..
Ni namanya pokok padi..P.A.D.I




Waaa...cantiknya pemandangan..
Langit membiru..
Sawah padi menguning
Tu apa benda tu..
Macam kayu..macam batu..
Tapi xnampak pun info untum dibaca.
Hmmmm...sib baik my tourist guide ada..
heee
Lesung Kaki...
Info daripada mak aku..
Dipanggil Lesung Kaki kerana digerakkan menggunakan kaki..
Mak aku cakap katctempat nenek lesung ni dipanggil "Lesung Hindik"
Hindik tu maksudnya macam mengenjut..
Enjut...?
mmmm.nantilah tengok kamus
Lesung digunakan oleh orang2 dulu untuk menubuk padi bagi membuang kulit padi  barulah dapat beras..
Beras pulak boleh direndam dan ditumbuk menjadi tepung beras..


 Yang hitam macam bongkah kayu tu mak aku kata Lesung Tangan..sebab guna tangan untuk pegang antannya..
Ooo..batang yang dipegang tu namanya antan.
Ada yang panggil alu..
Tapi mak aku kata alu tu sesuai kalau lesung tumbuk cili..klu yang panjang namanya antan..
Yang lain tu ada bubu..serkap..
yang tu mak aku cakapvalat menangkap ikan di sawah..

Ni batu ni mak aku cakap namanya Pengisar
Sebelum ada blender..alat ni diguna untuk kisar beras ..cili..atau kacang..
Tapi mak aku kata pengisar ni sesuai untuk kisar bagi jadi pes..
Aku try nak kisar..
Tapi beratttnyer..pusing sikit jer..



Hmmm...kalau aku tersesat masuk dalam dunia dulu2 macam dalam citer
Alamat x hidup aku nk kena guna semua barang tu...
So....Senyum jer lah..


Dari Kampung tu kami jenjalan lagi...
Nampak pisang ni..
panjangggggggnyer..
Pun aku x nampak pun info pasal pisang ni..
xtau la kot aku yang x perasan..
Tapi my informer cakap ni Pisang Belalai Gajah..
mmm...logik la..
Ada la bentuk belalai


Pokok Buah Tin...
Ada tulis kt situ..
Mak aku memang nak cari buah ni..
Tapi xde plak jual buah dia..
mmmm..mungkin sebab ni dah hari ke 7 MAHA ni...

Haaaa...ni my favourite place..
I love this flower..
Orchad

Nanas apa ni..?
xder info juga..
Mak akupun cakap no idea..
pernah tengok orang cina jual kat Len Seng masa raya ckna ..
tp xtau boleh makan ke atau hiasan jer..

Cili memang banyak la kt sini
macam2 warna.
Tapi aku teruja sangat sebab kat Cameron Higland pun lagi banyak spesis.


Buah Kuning Telur..
Tengok label jer..
xde info lain dah..
Mmm...naperlah dorang x bagi rasa sikit .
huhhhu
Mak aku mata ni buah2 Nadir.
Apa tu..?
Mmm.Buah Nadir maksudnya buah yang hampir pupus dan sudah jarang ditemui..
Oooo...
Patut aku x kenal


Ceri Trengganu...
pun tengok label..
Nampak macam sedaoppp jer..


Buah Mentega..
Juga Buah Nadir
Yang ni aku perbah rasa kat Melacca Farm..
Tapi dah lupa rasa dia..yang akubigt isi dia kuning..

Haaaa...
Ni "Buah Bukan Muhrim " nii. .
X caya cer  baca label tu...
Haaa...kan dah cakap bukan muhrim..
Pandang boleh..jangan pegang
nanti batal wudhuk..
hihihi...buah labu lah..

Ni pun sedara mara Pumpkin..
Yang ni dengar la penjaga gerai tu cakap Labu dari Thailad..
yang hijau tu nangka madu..
Nenek aku panggil Honey Jackfruit..
Hehehe..

Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih saya lurutkan
Buang emak buang saudara
Kerana kekasih saya turutkan..

Giler ko..nak buang mak bapak..
x cium bau syurga tau..
Hahahaha...tu pantun jer..
Nak bagitau tu la Pkkok Bidara
Perbah tengok pokok yang besar dan buahnya macam apple hijau..
Kat tepi tangga foodcourt Taman Warisan tu ada
Mak aku mata daunnya digunakan untuk mandikan jenazah..
Apaaaa...???
Lariiiiiiiii.....
Huh...penat dah mengarang dairy ni...
Nanti aku sambung la gi esok...
Penat nak tulis..
Mak aku citer pokok2 tu laju sangat..
Dah la tengah malam ni..
Mak aku cakap plak pasal daun bidara tu buat mandi orang mati..
Serammmmmmmm....
Esok lah sambung..
Jom tido dulu....
Baca doa..
Bismikallah humma ahya wa amuddd...


No comments:

Post a Comment