Tuesday 21 June 2016

KUIH SIPUT ...IKAN MASAK CUKA

Kuih Siput....
Ni bukan untuk buat masak lemak cili api tau..
Ni kuih Siput..
Krap..krup..krap bunyi bila kunyah..
Bukan juga juadah buka puasa pun...
Ni mak aku buat sebelum puasa lagi...



Mak aku kata saja nak tunjuk akat aku cara buat Kuih Siput...
Kata mak aku ni juga salah satu yang wajib ada pada hari raya dolu2..
Kata mak aku dolu2 nenek mesti buat untuk raya..

 Tengok mak aku buat...mmmm...macam best jer..
Tapi bila mak ku suruh aku cuba...
Mmmmm...sekali x sama macam mak aku buat & aku malas nak cuba lagi..
Aku sambung tengok TV & bila mak aku dah siap goreng aku makan sambil tengok TV..
hehehe..

 Acuan Kuih Siput


KUIH SIPUT ...mak aku
1/2 kg tepung gandum
2 sudu margerine
sikit garam & sikit gula
Minyak untuk goreng
daun kari-jika suka
air @ santan secukupnya untuk uli

Bahan blend:
3biji cili kering-potong rendam air panas
1/2 bawang besar
2 bawang putih 1 ketul kecik kunyit(boleh guna serbuk)
1/2 sudu teh jintan halus(jintan putih
1 sudu teh lemuju-jika suka
3 sudu udang kering-rendam kembang

1.  GAul tepung dengan margerine...garam & sikit je gula
2. Tuangkan bahan kisar &gaul rata.
3. Masukkan air sikit demi sikit sambil uli hingga tidak lekat tangan ( adunan hendaklah keras seketul)


4. Gentelkan sebesar kacang kuda.


5. Tekan sambil ditenyeh(digelekkan dengan ibu jari) menurun acuan tu


 6. Tolak dengan jari telunjuk perlahan-lahan supaya corak kulit siput berbekas pada tepung tu.
Buat hingga habis tepung tu & bolehlah digoreng dalam minyak yang banyak & sudah dipanaskan.
Sentiasa kacai supaya tidak melekat antara satu sama lai.Sebelum angkat masukkan setangkai daun kari dalam gorengan & biar garing bersama kuih Siput tersebut



7. Toskan minyak .MAsa baru angkat memang macam x rangup.tapi bila dah sejuk akan rangup...rapuh..


 8. Biar sejuk baru sisimpan dalam bekas kedap udara




Ikan Masak Cuka...
Mak aku buat sebelum puasa..
Aku ngan kakak suka sangat lauk ni...



Mak kau kata yang ni guna ikan Selayang je..
Kalau nak guna ikan tenggiri @ ikan tongkol pun boleh

IKAN MASAK CUKA...mak aku
3 ekor ikan selayang@ 3 keping ikan tenggiri- sapu garam kunyit @ goreng garing
1 cili merah-potong panjang2
Garam & sikit gula
minyak masak


 Bahan Celur:
1/2 cawan cuka
15 ulas bawang putih- biar sebiji2
15 ulas bawang merah- biae sebiji2
5 cili padi- biar sebiji2
1 ketul halia-racik halus
(semua bahan ni rebus sekejap hingga mendidih & tutup api supaya semua bahan ni akan kekal rangup & sedap) 

Bahan Tumis:
 1 sudu besar halba campur ( yang tumis kari tu)

1. Garam kunyitkan ikan & goreng garing.
2. Tinggalkan minyak dalam kuali anggaran 1/2 cawan & tumis halba campur
3. Bila harum masukkan bahan celur bersama semua cukanya sekali.
4. Tambah garam & gula supaya rasanya seimbang.

Mak aku kata tu versi mak aku..



 NI versi Nenek...Yang nenek masa masa Iftar ke-5 hari tu


Kata mak aku...kalau nenek masak..nenek akan tumiskan kulit kayu manis..bunga cengkih & bunga lawang
& nenek akan tambah air untuk jadi kuah.Lagi satu mak aku kata nenek akan bubuh bawang besar yabg dielah-belah sebelum diangkat.

Mmmmm....dua2 aku suka..














No comments:

Post a Comment