Wednesday 15 June 2016

KERABU ULAM RAJA...ASAM PEDAS IKAN PARI....SAYUR LEMAK PUTIH REBUNG....SERONOKNYA PUASA DI KAMPUNG....

Huh...
Dah puasa dah rupanya...
Dah masuk minggu ke-2 pun...heee
Penat do...

Tapi tahun ni seronok sangat sebab boleh sambut hari pertama sahur dan buka puasa di kampung.
Sebab puasa dalam cuti sekolah..Sempat 7 hari Ooo puasa dalam cuti...heee
Dari awal tahun lagi mak aku dah sibok cakap nak balik sambut puasa kat kampung..
Kata mak aku sambut puasa di kampung lain meriahnya...
Sebab semua orang akan sibok macam nak raya..
Kata mak aku lagi ..dolu2 lagi meriah..
Nenek pun cakap camtu..
Kata nenek dolu2 tarikh puasa memang suspen ...memang kena tengok anak bulan
x macam sekarang dah bagi tau awal2...tengok anak bulan sejadar syarat je
Kata nenek lagi kalau dolu sehari sebelum puasa orang kampung akan berpakat sembelih lembu.Kalau yang miskin pun akan sembelih ayam sebab ayam memang semua orang bela..ayam kampung..
Makanan daging & ayam dah kira mewah kata nenek..
Daging & ayam hanya dimakan pada hari pertama puasa..hari raya & kenduri sahaja..
Banyak la lagi nenek citer...pasal hantar2 kuih rumah jiran...

Hari pertama puasa kat kampung  sebenarnya banyak makanan masa berbuka..
Tapi aku yang x sabar amik gambar masa achik ngan mak aku baru nak mula hidang..
Pastu aku lupa nak sambung amik gambar masa dah siap hidang...hehehe..
Yang nampak dalam gambar tu Kerabu Ulam Raja....Asam Pedas Ikan Pari....Sayur Rebung...Ikan Goreng..Ulam & Agar2.....& Air Basuh Tangan..hahaha..
Tu sebenarnya lauk untuk Nenek..mak  aku..& achik tu..
Untuk makan ngan Nasi Putih
Pakcik x makan nas..pakcik deit...heee

Yang lain-lain makan Nasi Tomato..
Sebab malam tu giliran pertama buat moreh untuk surau dekat rumah nenek.
Nenek kena giliran hari pertama puasa...


 Ni untuk aku..abang..haikal..aqil...pak njang...hahaha




 Seperiuk besar Nasi Tomato




Ayam Masak Merah..
Sebenarnya mak aku masak banyak...ni aku snap dalam periuk besar nih..untuk makan ngan Nasi tomato




Masak Lemak Rebung Madu...pokok nenek sendiri tau...
Ada 2 rumpun buluh madu..
Ingat tu penjodoh bilangn untuk buluh...rumpun...




Asam Pedas Ikan Pari..Nenek masak...



Malam tu lepas berbuka..masa pakcik....nenek...abang...haikal  gi surau  aku sibok packing Nasi Tomato untuk moreh..


Dekat2 pukul 10 camtu abang ngan Haikal dah balik untuk amik moreh ni..
Abang ngan Haikal cakap kat surau buat solat terawikh 20 rakaat..



Tapi abang ngan Haikal buat 8 je sebab nak balik amik moreh ni...


No comments:

Post a Comment