Thursday 19 October 2023

KURMA KAMBING KEGEMARAN ANAK JANTAN

Bulan ni "Bulan Kambing " kat rumah saya...hihihi


Nasi putih berlauk Kurma Kambing..


Saya masak guna lamb slices lagi...hihihi
Semalam pagi sebelum subuh saya dah siap masakkan Kurma Kambing Kegemaran Anak Jantan saya tu.
Kebetulan dia cuti semalam.
Dah tinggal berdua dengan anak jantan tu boleh la masak kurma favourite dia...
Sebabnya hanya kami berdua gemarkan masak kurma..Cella & Adah memang tak suka kurma..Tak tau pasai pa depa tak suka..


Saya masak 4 lamb slices+ 3 kentang dan 4 biji telur...
Sodakallahul'azim....
Selesai dibalun anak jantan tu..kecuali 1 slice saya makan balik kerja semalam...
Dia boleh sarapan nasi dengan kurma...
Lunch dengan kurma 
Dinner dia bantai  pula 3 biji  telur...Telur tu saya masuk kemudian sebab kambing dah dah habis dia bedal...hihihi
Telur pun dia pulun..licin siap basuh kuali...
Agaknya dia gaul nasi dalam kuali tu punya suka masak kurma



KURMA KAMBING SLICES
4 lamb slices( 1kg)
2 paket kecil rempah kurma
( saya guna rempah cap 0)
½ ( kotak kecil) santan kara 
3 kentang - belah 4
1 tomato merah - belah 4
2 biji cili merah,cili hijau
1 limau nipis
minyak,gula,garam

Bahan Tumis:
1 bawang holland- mayang
5 bawang putih - ketuk
1 ketul halia muda-racik panjang
1 tangkai daun kari
1 helai pandan
sikit kulit kayu manis,cengkih,pelaga dan bunga lawang

1. Rebus kambing slices hingga empuk( saya rebus malam sebab nak jimatkan masa memasak waktu pagi,)

2. Panaskan ¾ cawan minyak dan masukkan semua bahan tumis hingga harum 

3. Masukkan rempah kurma yang dibancuh dengan 2 cawan air.Masak hingga naik minyak

4. Masukkan,kentang dan  kambing slices bersama santan dan air rebusan kambingnya..

5. Bila kentang empuk tambah tomato,cili merah & cili hijau serta perisakan.Perah jus limau nipis untuk seimbangkan rasa.

6. Kecilkan api dan masak perlaham beberapa minit supaya naik minyak.

7. Sesuaikan rasa



Kalau takda ap sangat 
sedap ja...hihihi..


23 comments:

  1. Wahhh.. ingat ayam jer bertelur, kambing pun dah pandai bertelur skrg. Tapi mmg betul, la.. kalau dlm family sy pun wajib tambah telur rebus dalam masak kurma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...betul ..kambing pun pandai bertelur dah...
      Tapi telur kambing memang sedap..

      Delete
  2. Bulan kambing? Macam kalendar cina pulak bunyinya... hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi....Eh,tahun ni kalender cina tahun binatang apa ek...

      Delete
  3. saya boleh geng dengan abg peminat kurma..seharian ulang2 makan kurma pun takpe

    ReplyDelete
  4. lama tak masak kambing, aduh sedapnya lahai kak

    ReplyDelete
  5. Lauk mcm ni, kak lin pun bole licinkan & siap basuh kuali.. uish, lama xmkn kurma kambing!! 🤭

    ReplyDelete
  6. Sebenarnya masakan kurma sedap, tapi ada yang tak berapa minat.
    Alhamdulillah, anak-anak saya semua suka baik kurma kambing, ayam atau daging lembu. Dah habis isi, kalau ada kuah lagi boleh tambah telur pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan....biasanya kalau habis dagingnya...telur la paling sesuai sebagai ganti

      Delete
  7. saya antara yang tak makan masakan kurma

    ReplyDelete
  8. Lamanya tak makan kurma..baik ayam mahupun kurma kambing

    ReplyDelete
  9. Pernah coba masakan ini di salah satu restoran timur tengah. Sedap memang. Padahal sebenernya saya tak suka kurma. Tapi kalo dimasak seperti ini suka, Krn rasa kurmanya tak terlalu berasa 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..sesekali makan sedap...cumanya ada rempah kurma yang aromanya kuat..ada yang ok,.kena sesuaikan dengan selera kit

      Delete
  10. Dulu anak no.2 sy pun suka sgt kurma. Tp tiba satu masa ada satu kedai kat flat sebelah dpt job buat makanan dan agihkan pada org B40. Ada masa tak ramai dtg amik jadi dia agihlah pada kawan2 yg dtg ke kedai. Dan lauk selang sehari adalah kurma sampai sibujang ni trauma nampak lauk kurma haha

    ReplyDelete