Tuesday 2 May 2023

SYAWAL KE-5 : MAKAN KENDURI @ PERLIS & LAJAK KE PADANG BESAR

Raya Aidilfitri kali ini saya memang memanfaatkan sepenuhnya cuti yang panjang.


Syawal ke-5 iaitu hari Rabu,memenuhi jemputan walimatulurus di Pertlis🤭

Seorang lagi rakan sebaya saya menerima menantu sulong.Seronok tengok rakan-rakan seusia saya  dah mula terima menantu...


Pukul 1.45 kami dah mengadap hidangan enak ini setelah menempuh perjalanan 1jam++.Kami pergi berempat iaitu saya,emak,Achik dan Adah merangkap supir🤭
Pakcik tak ikut

Cella bersama Haikal dan Aqil ada agenda berbowling kat Aman Sentral @ Alor Setar.


Masyaa Allah semua menu sedap.Antara menu yang dihidangkan;
*Nasi Putih
*Gulai Daging + Umbut Pisang
*Gulai Ikan Talang + Nanas
* Asam Rebus Batang Keladi
* Ayam Goreng Crispy
* Ikan Masin
* Sambal Belacan dan Aneka Ulaman.
- Apam Balik
- Mihun Sup

Baju emerald green tu la mak pengantin lelaki bersama menantu sulongnya.Shimah merupakan rakan sekolah tingkatan 4 hingga tingkatan 5.Form1-3 Shimah bersekolah @ Perlis & sekarang menjadi warga Perlis @ Bukit Keteri.
Saya berniqab tu bukan la sebab alim tapi dek kerana  gigi belum siap selepas bridge patah pada hari ke 5 puasa yang lalu🤭.
Takmau jadikan ia sebagai kekurangan dan halangan bersosial,saya berpositif dengan memakai niqab sebagai altenatif.Makan pun suap melalui bawah niqab kott🤣.

Melintas jalan menuju ke kereta,nampak pula pokok keriang dot besar berbuah lebat..Teruja saya melihat kerana selama ni saya hanya pernah tengok dan makan BUAH KERIANG DOT....kat sini


Kali ni dapat tengok buah keriang dot live dari pokok dan boleh pegang buah kat pokoknya.Kalau ada tuan pokok tu kat situ,nak juga saya minta beli buahnya.Sayangnya tak tau pokok siapa.So,hanya tengok dan rakam video.

Perlis kaya dengan bukit batu kapor.Tercakap kuat la pula dalam video ni..
Saya paling tak suka dengar suara sendiri dalam rakaman.
Kalau voice whatsApp pun lepas sent saya akan delete sebab tak suka dengar suara sendiri..Buruk naw..!🤣
Siapa lagi macam saya tak suka dengar suara sendiri ??🤭


Kami meredah laluan menuju ke destinasi wajib jika ke Perlis iaitu Padang Besar @ sempadan Malaysia/Thailand.
Laluan ini dahulunya bekas ladang tebu yang saujana mata memandang sehingga tidak tahu dimana penghujungnya..
Kami pernah menyaksikan pemandangan itu ketika ke

Sekarang landskapnya dah jauh berubah.Tidak tahu pula mengapa.Mungkin wrga Perlis lebih tahu jawapannya

Singgah solat dulu kat sini..
Cantik dan bersih masjidnya.Siap dengan ruang rehat dan tempat mandi untuk musafir.


Ok...dah sampai Padang Besar..


Pintu Sempadan.
Ok...kita sambung nanti sebab dah panjang sangat ni...hihihi
Baru dapat selongkar galery gambar dan karang sikit sikit.Patutnya setiap peristiwa terus tepek gambar dan karang tapi minggu lepas memang sibok beraya dan berjalan sana sini serta pelbagai aktiviti.Jaringan internet kat rumah Kedah pula memang macam pig 🐷 🐌 snail🤣🤣🤣


9 comments:

  1. Raya ke-5 dah ada majlis walimah

    ReplyDelete
  2. comel je akak berniqob ala-ala neelofa gitu...meriah sgh menu kenduri di utagha ni susah nak cari walimatulurus lauk kampung

    ReplyDelete
  3. Pergi blog PuanHazel cerita di Perlis, ni MamaCella pun cerita Perlis. Nantilah…saya ke Perlis jugak. Dah lama tak ke sana 😁

    Sama la internet di kampung Johor, tu pasal saya mula berblog bila dah balik rumah Penang. Lancar.

    ReplyDelete
  4. Hehehe.. akhirnya ada alternatif lain selain ber-mask. Berapa habis buat gigi baru? Kiranya kena buat tiga gigi, kan. Betullah, lanskap Perlis dah banyak berubah, berapa agaknya suhu di Chuping tu, dulu pernah capai suhu tertinggi. Sy minggu depan baru dapat jemputan kenduri, tak sabar nak makan kenduri jugak, hihi.

    ReplyDelete
  5. Kak lin pun ada jemputan wedding mgu ni.. da lama rsnya xmkn lauk wedding..
    Julai nti kak lin g padang bsr naik kretapi.. mak cella cte la, mmbeli apa kat sana.. 😁

    ReplyDelete
  6. Aduhhhh, makin bertambah rindu pada negeri² utara. Tempat wajib berjimba² tu dulu. Hihihi.

    ReplyDelete
  7. Satu-satunya negeri dalam Malaysia yang belum saya jejak sudah tentunya Perlis Indera Kayangan.
    Manisnya Mama Cella berniqab walaupun sebagai alternatif selesaikan masalah gigi.

    ReplyDelete
  8. kenduri lagi...rezeki, alhamdulillah..cantik baju pengantin perempuan nya tu..

    ReplyDelete
  9. Seronok pergi kenduri...cantik pengantinnya...SA seram tengok orang kawen skrg..teringat lagi 4 bulan nak kawen...hahahahaha

    ReplyDelete