Friday 20 January 2023

BUAH DABAI KUBAH RIA vs BUAH DABAI MATANG JAYA


Buah dabai yang diidam..
Alhamdulillah ..
Kata anak bujang tu,dia memang berusaha mencari dabai ni masa kat Sarawak.Katanya dah habis musim..Ini yang afa dabai luar musim..wallahua'lam...

Ni buah dabai dia beli kat Kubah Ria..Buah agak besar cuma sedikit kecut..
Sekilo RM50
Dulu pernah  dapat sekilo rm8- rm20/kg ..
Tapi tu dulu laaa....hihihi


Ni katanya dia cari kat Matang Jaya...
Buahnya agak kecil..tapi nampak segar..
Sekilo RM45


Buahnya hitam dan keras..
Tapi menjadi pojaan mepada yang menyukai rasa dan baunya...hihihi..

Tak menyabar ..saya terus rendam beberapa biji dalam air suam hingga lembut..lebih kurang 20 minit

Ada dua jenis...
Satu isi kuning- yang beli kat Kubah Ria
Satu lagi isi purple- yang beli kat Matang Jaya.
Yang purple tu isi nipis dan biji besar..


Rasa dia lebih kurang tapi saya lebih suka isi kuning.
Lemak berkrim...dengan bau yang unik


Yang purple ni saya lenyek..



Buat nasi goreng dabai.

Pandang gambar pun saya dah terliur..Saya bawa beberapa biji ke tempat kerja...Semua cakap rasa dia pelik..
Hahhaha...
Alhamduliah..takda la depa nak suruh bawa lagišŸ¤­
Anak-anak pun tak suka..
Alhamduliah...dapat la saya makan puas-puas..
Tapi saya tak la makan semua...sayangggg takut habis..
Saya jugak jerukkan dabai ni untuk bawa balik kat mak nanti..Ingat nak balik cuti CNY ni..tapi,mengenangkan jem bagai..tak larat nak bersesak...kasi can la kat depa lain yang nak balik.hihihi


6 comments:

  1. Alhamdulillah. Zikir selalu pasti termakbul. Pertama kali makan danau di Miri, kawan saya ajar, kikis dulu kulitnya dengan pisau bagi hilang warnanya, nampaklah isinya yang kuning. Lepas tu rendam dalam air panas, dan taburkan sikit garam halus. Dah lembut, boleh makan. Dah makan sebiji dua, terus makan tak berhenti makannya tu.
    #komen di airport KK sementara tunggu terbang ke KL pukul 5:20 pagi nanti.

    ReplyDelete
  2. Yg kuning mmg sedap.. lemakkk.. nk simpan letak je dlm tupperware masuk dlm freezer kak.. boleh tahan sampai raya tu

    ReplyDelete
  3. Tak taulah bila ibu nak merasa dan pandai mkn buah ni asyik tgk post kengkawan saja.. Hihihihi!

    ReplyDelete
  4. serius x pernah jumpa & x pernah tau..

    ReplyDelete
  5. Ada peluang SA nak rasa la nanti kak...nampak sedap yang kuning tu

    ReplyDelete