Monday 22 August 2016

AIR BARLI..


Air Barli....
Minuman mak aku semalam...
Kenapa minuman mak aku..?
Sebab hanya mak aku yang minum..
Aku minum air milo.
Dari pagi sampai petang aku tengok mak aku minum air barli ni... 

 Ni la biji barli..
Mak aku kata ada yang panggil beras barli..
Sebab rupanya macam beras...
Tapi kata mak aku rupa barli ni lebih mirip rupa biji gandum..
Yer gandum yang boleh buat bubur tu..
Gandum yang buat tepung gandum tu..
Mmmm...mak aku pernah buat bubur gandum..
Bubur Barli pun pernah..
Tapi yang aku suka..Sup Barli..sedapppp

Air barli ni mak aku masak sebab mak aku demam..
Mula mak aku minta aku rebuskan barli tu..
Tapi sebab aku banyak tanya..mak aku buat sendiri...mmmm...

Air Barli
4 sudu barli
5 cawan air
1helai daun pandan
Gula secukupnya
Air panas secukupnya

1.Cuci barli & rebus dengan 5 cawan air hingga mendidih.
2.Kecilkan api & biar mendidih perlahan selama 1/2 jam hingga barli kembang
3. Masukkan daun pandan.
4. Cedok & masukkan dalam gelas & tambah gula secukupnya.
5.Baki selebihnya boleh simpan & jika air berkurangan..tambah air panas &rebus lagi hingga mendidih lagi...

Boleh minum panas @ sejuk..
Untuk orang demam lebih sesuai minum panas.

No comments:

Post a Comment