Friday 5 August 2016

SARDIN MASAK LEMAK CILI API DENGAN KACANG DAL

Sardin Masak Lemak Cili Api Dengan Kacang Dal..
Pedas...
Tapi sedapnyerrrrrrrrrrr..
Kacang dal tu yang rasa best sangat...
Lemak-lemak....sedapppppp...
Semangkuk tu aku ..kacang dal aku habiskan...
Tapi sardinnya memang x la...
Aku x suka sardin
Tapi kalau mak aku masak sambal ke...cili api ke...
Memang aku suka...
Kuah & bahan laun aku boleh habiskan..
Tapi ikan sardinnya aku x makan...
Heeeeee

Ni mak aku masak untuk cicah ngan Roti Canai Frozen..
Heee... mak aku masak roti canai tu 4 keping..
1 mak aku makan...
3 lagi anak mak aku yang makan...
Hihihihi...xnak ngaku makan banyak..
tapi seriuously sedapppppp...
Sampai jilat-jilat jari aku makan...
Jilat jari la sebab makan ngan tangan..
heee...

MAK AKU DAH PERNAH MASAK KAT SINI....

MASAK LEMAK CILI API SARDIN + KACANG DAL...mak aku
1 tin kecil sardin
1 biji kentang- potong 8
1 cawan santan pekat ( @ 1/2 kotak kecil santan kotak)
2 cawan air
1/2 cawan kacang dal-rebus 1/2 masak( biar mendidh & tutup api biar 15 minit)
1 keping asam keping
2 sudu minyak
garam & sikit gula

Bahan Blend:
10 cili padi merah
1 cm kunyit segar ( boleh ganti 1/2 sudu teh kunyit serbuk)
1 bawang besar

1. Panaskan 2 sudu minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak.
2. Masukkan kentang &  2 cawan air biar mendidih Hingga kentang lembut.
3. Masukkan kacang dal 1/2 masak,garamsikit je gula & asam keping
4. Biar mendidih & masukkan santan pekat.
5.Biar mendidih sekali lagi hingga agak pekat & sesuaikan rasanya..

No comments:

Post a Comment