Saturday 26 April 2014

QUICHE SOSEJ....BEKAL MINGGU LEPAS NYER...

Quiche Sosej...Bekal minggu lepas nyer.....dah 2 minggu aku x update sbb x sempat...Sejak bulan April hari full sampai Sabtu & Ahad ....2 minggu lepas Sabtu & Ahad ada Klinik UPSR dari PIBG kat UKM Bangi...Best...walaupun 2 hari sampai petang tapi best..banyak tips untuk jawab UPSR nanti..Minggu lepas plak Sabtu & Ahad ada Kem Motivasi Pengawas kat Hulu Langat...pun best giler walaupun penat jugak gilerrrr....heeee
Ops...dah lari tajuk....Quiche Sosej ni mak aku buat untuk bekal hari Rabu....
Rasa dia...?
Ermmmmm.....cedap la...heee
Nak buat dia...?
Ermmmmm....jap ye....nak selongkar folder Resipi Mak Aku.....sebab gambar2 ni mak aku yang tolong amik & save dalam foder..Sebabnya,masa ni aku tengah mandi nak gi sekolah..Mak aku dah mandi sebab dia bangun awal....
Taraaaaaaaa...Dah jumpa....

QUICHE SOSEJ
8 keping roti
 Inti:
4 biji telur
1cwn susu
4 batang sosej- rebus & potong2
sikit daun sup cincang
sikit garam & lada hitam
2 slice cheese

 untuk Inti : Campur semua bahan untuk inti & pukul dengan garfu.
 Cara Buat Kulitnya:
1. Gelek roti sampai nipis...Yang ni mak aku kata dia guna roti fiber..sebab roti putih xde..
2. Pastu terap roti tu jadi bulat..Haaaa ni mak aku nyer penerap roti tu...penutup balang kuih raya..hahaha..mak aku belasah je apa2 yang bulat asalkan bersih..
3. Dah dapat bentuk bulat,sebab bulatan tu agak besar,buat la 5,6 potongan yang x putus keliling roti tu...
4. Tujuannnya supaya senang nak letak dalam lubang acuan muffin....

 
5..Ni roti yang dah siap masuk dalam lubang muffin....
6. Sebenarnya roti hanya ada 4 keping jew...Lagi 4 keping mak aku kata dia gantikan dengan capati segera..Tapi nampak sama je kan...mak aku kata sebab capati tu pun mak aku beli yang wholemill juga sbb tu nampak sama je...Oooooo camtu..
7. pastu isikan inti telur & sosej yang dah campur semua tu..
 8. Koyakkan cheese & letak atasnya..
9. Bake dalam oven sampai nampak cheese tu cair...dalam 10-15 minit
10. Kuarkan dari acuan muffin & boleh la makan bersama sos cili...Tapi aku makan gitu je sebab x suka sos cili...
Pastu bubuh la dalam tupperware & bawa la gi sekolah sebagai bekal....haaaaaa....sekian cerita bekal untuk kali ini.... :-)




No comments:

Post a Comment