Saturday 12 April 2014

BEKAL HARI JUMAAT - BENEDICT EGG


Bekal semalam...Bekal hari Jumaat....Aku panggil Telur Dalam Lubang je....tanya mak aku,mak aku kata Roti Telur Bakar....cari dalam google tengok tulis Benedict Egg....Apa2 je lah....sebab semua dah masuk perut pun...
Aku ada la beberapa kali bawa bekal macam ni...Biasanya mak aku akan buat bekal ni kalau dah lambat atau kalau dia dah kering idea kot...hahahaha....
Aku x suka sangat bawa bekal ni sebab bila makan akan rasa kenyang sesangat & rasa sikit muak.Lagi satu, kalau makan kat rumah panas2 ok la...Tapi bila bawa bekal,kalau dah sejuk roti dia keras sikit...Nak kena minum banyak air...Pastu perut rasa penuh & buncit..Kalau hari Isnin memang x best nak makan bekal ni sebeb hari Isnin kan pengawas kena pakai kemeja..Baju tigh in..mesti la x best kalau perut penuh...kalau Selasa xpe sbb pakai baju kurung..hehehe
Mulanya mak aku letak 1 set je dalam bekas bekal aku...satu lagi untuk kakak...Tapi sebeb kakak xnak bawa bekal ni...
Makanya mak akupun tutup ngan aluminium foil &.....
Tambah lagi satu untuk aku....Mak aku kata makan je ngan kawan...Hmmm.kawan2 aku kalau aku ajak makan bekal aku biasanya memang xkan menolak...Tapi yang ni aku akan makan ngan BFF aku..Aku tau dia suka roti ni...Selalu kalau aku bawa bekal ni memang dia akan habiskan..Aku jarang habiskan bekal Telur Dalam Lubang ni sebab cepat muak...
SSyyyyyy...
Tapi,aku xde la cakap kat mak aku yang aku x berapa suka bekal ni...Nanti kang mak aku merajuk x nak masak bekal untuk aku plaks..hahahaha

TELUR DALAM LUBANG

2 biji telur
4 keping roti
sikit garam & lada hitam/lada putih

1. Letak sekeping roti atas loyang.
2. Lagi sekeping roti ditekap bulat ditengah2nya.
3. Letak roti yang dah berlubang atas roti yang xde lubang.
4.Pecahkan telur dalam lubang roti & tabur sikit garam & lada hitam.
5. Bakar dalam oven lebih kurang 7 minit .Kalau nak kuning tu keras bakar lebih lama..

Roti yang ditekap bulat tadi jangan dibazirkan...Bakar je bulatan roti tu sapu butter & jem...
Telur dalam Lubang tu aku x makan dalam kereta sebab kuning telur tu cair...leceh nanti sememeh...So,aku makan roti bulat  yang ditekap masa buat lubang tu...hehehe
 Lagi satu aku dah sarapan Susu + Kismis...
Sejak gi Kem Motivasi Akhlak minggu lepas,Dr Idris tu ada cakap minum susu+ kismis ni baik untuk minda...Akupun minta mak aku belikan susu & buatkan secawan setiap pagi & malam sebelum tidur.Dr tu pesan suruh guna susu tepung,bancuh susu tu suam2 & rendamkan 5-7 biji kismis .Bilangan kismis mesti ganjil...5 atau 7 biji..pastu minum susu & makan kismis tu....Dah beberapa hari ni aku minum susu+ kismis ni.
Sedap sebab ada rasa sikit manis dari kismis yang kembang tu...Aku minta mak aku belikan Susu Tepung Every Day..sebab susu tepung tu sedap..kalau Fernleaf aku x suka sebab cair & rasa macam susu baby je..Tahun lepas aku dah pernah suruh mak aku beli Susu tepung fernleaf perisa coklat...Sampai sekarang masih penuh dalam tupperware sebab xde sapa nak minum...Tapi kalau Susu Every Day...hhmmm memang every day aku akan minum... Mak aku pun selalu guna susu ni untuk buat Donut atau Roti...Haa,macam iklan Susu Every Day la plaks....mana tau dorang akan panggil aku jadi duta Susu Every Day ke....xpun dorang akan sponser Susu Every Day selama setahun untuk aku...mahal tu...tengok mak aku beli pek 550gm pun dah lebih RM 15....dapat sponser setahun jadi la...hahahaha

No comments:

Post a Comment