Sunday 24 November 2013

PULUT PAGI , SARAPAN KELANTAN......BUKAN WAJIK TAU...!!!

Ni makanan yang mak aku makan untuk breakfast semalam...sebelum gi Pasar Tani tu..
Mulanya aku ingatkan wajik sebab warnanya coklat camtu..tapi naper ada kelapa..?
Pastu ada plak biji-biji macam beras tu.....
 Ni mak aku kata namanya "Pulut Pagi.."..
Pulut Pagi....?
Ye...ni namanya Pulut Pagi....
Ni salah satu makanan sarapan yang popular juga kat Kelantan...ni mak aku yang kata ye..aku memang x tau pun..namanya pun ni la baru aku tau...
Menurut kata mak aku...Pulut Pagi ni biasanya dimakan pada waktu pagi je... 
.Hmmm...kalau xhabis makan waktu pagi..xleh makan ke waktu petang..?


Mak aku kata asalnya nak buat pulut kelapa makan ngan ikan pekasam goreng...Tapi mak aku ubah selera pulak...mana la tau aku ngan kakak suka Pulut Pagi ni...
Yang putih-putih macam bijan tu adalah beras pulut yang digoreng tanpa minyak..
Beras pulut yang 2 sudu tu dicuci & goreng tanpa minyak...
Aku tanya mak aku ..kenapa mesti ada beras tu...Mak aku cakap dia pun x tau...tapi dia buat macam tu sebab ada kawan mak aku ajar macam tu ..Rasa beras tu krup..krap..krup..krap...Pulut tu rasanya manis sebab ada gula melaka.Pastu ada rasa lemak masin sebab ada kelapa & garam...
Jujurnya...jujurnya..jujurnya...
Pulut ni x berapa nak masuk ngan tekak aku..Aku lebih suka pulut lemak & pulut kuning..
Tapi jujurnya..jujurnya juga..
Mak aku kata dia suka sangat Pulut Pagi ni...Mak aku kata lebih feel kalau makan waktu hujan..dengan kopi 0 panas ..

PULUT PAGI
 2 cawan pulut
1/2 cawan gula melaka
2 sudu beras pulut- goreng tanpa minyak sampai kuning
1 cawan kelapa parut putih  + sikit garam

1. Pulut tu kena rendam semalaman.
2. Kukus pulut sampai masak.
3. Masa pulut masih panas ,gaulkan pulut tu dengan gula melaka.
4. Boleh juga siram pulut tu dengan air gula melaka & kukus semula.
5. Hidangkan dengan kelapa yang dah digaul dengan sikit garam & taburkan beras pulut yang digoreng tanpa minyak...



No comments:

Post a Comment