Saturday 23 November 2013

KE PASAR TANI TASIK PERMAISURI....

Ingatkan hari ni hari Ahad..rupanya baru hari Sabtu la..Hari ni pagi-pagi lagi mak aku dah ajak aku keluar..Mak aku ajak aku teman dia nak gi Pasar Tani kat Tasik Permaisuri..X tau plak aku yang kat Tasik Permaisuri ada Pasar Tani...Kalau balik kampung selalu la juga aku gi Pasar Tani hari Selasa..Mak aku ajak kakak sekali tapi kakak xnak ikut...
Masuk je...terus jalan-jalan tengok je dulu..Sebab ni first time gi Pasar Tani ni..Sebelum ni x tau pun wujudnya Pasar Tani kt Tasik Permaisuri ni..Mak aku kata ada kawan dia yang bagitau...
Pasar Tani ni kat Tapak Parkir kereta Tasik Permaisuri depan Sekolah Sains Selangor tu...Bulan Puasa tempat ni jadi Bazar Ramadhan..
Standard la..kat Pasat tani mesti la ada sayur..Ni mak aku kata namanya Pucuk Paku..hmm pucuk  skru driver xde ke..hahaha
Tu bukan mak aku...aku nak ambil gambar sayur..tapi terinteprem gamabar makcik tu...sowiiiii..
Mak aku beli juga Pucuk Paku tu 1 ikat...Daun Pandan 1 ikat & 3 ketul(ketul ke..?) Daun Salad..Pastu lepas aku dh snap gambar ni mak aku tambah daun sup ngan apa ntah...
Yang tiang bulat ada warna biru belakang bakul-bakul merah sebelah kanan tu....tu Stadium Bola Sepak Cheras ..ala Stadium depan HUKM Cheras tu...

Aku tengok Pasar Tani ni biasa-biasa je..Macam Pasar Pagi kat Bandar Tun Razak tu je..Macam pasar-pasar biasa yang aku biasa ikut mak aku je.. x nampak pun apa yang specialnya..Orang pun x ramai sangat..Mak aku kata kalau Pasar Tani mesti banyak hasil pertanian macam buah-buahan..sayur-sayuran & hasil ternakan yang dijual oleh petani-petani..tapi aku nampak biasa je..buah-buah pun nampak buah mangga,anggur,epal & ada la beberapa buah macam kat Pasar Malam Hari rabu kat perumahan dekat rumah aku tu...Rasanya kat pasar malam tu lagi meriah...
Haaaa...ni jew Gerai yang  mak aku kata nampak menarik sikit..Aku pun rasa camtu gak..Ada la nampak "something differance"...hehehe....Sebabnya dia ada jual macam-macam jenis makanan yang special..Ada nasi Kerabu...Pulut Kuning...Macam-macam Kuih yang dia jual..Semunya menarik...Menarik untuk mak aku la...

Ada Lemang....
Ketupat pun ada....Macam raya la...
Tuan dia  ramah....siap bagi tau..Lemang Pulut Hitam..Lemang jagung & Lemang Biasa..Harganya sama je...satu  ketul tu RM 2.00 je..Panjang la juga . Ada la dalam setu jengkal jari aku...(haaaa...jengkal tu = ukuran hujung ibu jari sampai hujung jari telunjuk...)
Mak aku beli 3 potong lemang tu...1 Lemang Biasa...1 Lemang Jagung & 1 lagi Lemang Pulut Hitam....Pastu Rendang daging sebungkus RM.5.00...Semuanya RM 11.50...
Balik rumah bila mak aku kira kira balik pelik gak sebb lemang tu 1 =RM 2......Kalau beli 3  tentula RM6.00...Mak aku minta Rendang daging RM5.00 ...campur ngan RM6.00 tentu lah RM 11.00 ... tapi makcik tu boleh kata RM11.50... hmm xpelah makcik tu silap kot...
Mak aku kata x jadi marah sebab semua makanan dia sedap..hehehe
 Kuih-kuih dia banyak pilihan..Lepat Ubi..Tepung Bungkus...Lepat Pisang..Kuih Koci.. Ramah je Pakcik tu bagitau nama-nama kuih..xtau la sebab dia nampak aku amik gambar ke..atau memang pakcik tu memang peramah..hehehehe
 Ketupat daun kelapa..Mak aku kata ni namanya "Ketupat Bawang"..bukan isinya bawang tapi bentuk sarung ketupat tu...namanya ketupat bawang..ada juga bentuk lain yang namanya ketupat pasar...ketupat sate..ketupat kerbau pun ada...tapi aku belum pernah tengok ketupat kerbau...heee
Gerai ni je la nampak paling meriah....
 Nasi Kerabu... Nasi dagang....
Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....ni yang paling special..
NASI AMBENG...
Aku lum pernah dengar lagi..Tapi mak aku kata mak aku dah pernah beli & pernah cerita..Hmmmm...ye ke..? Hmmm..ntah la..aku x ingat..heee
Mak aku kata "Nasi Ambeng" ni makanan tradisi orang-orang Jawa.Biasanya dihidangkan masa kenduri kesyukuran & biasanya dihidangkan dalam dulang berkongsi beberapa orang.banyak la lagi mak aku cerita pasal nasi ambang ni..tapi aku dah cut..cut ..cut..!!!! bagi pendek cerita..hahahaha
Ni yang makcik tu tengah hulur dalam plastik pink tu mak aku nyer...Yang belum bungkus tu orang lain nyer...Tapi yang mak aku beli pun camtu jugak...Yang ni mak aku kata kira murah la sbb harganya RM6.00..Ada nasi putih..ayam goreng...sikit mee goreng..sikit sayur suun & sikit serunding kelapa...Besar bungkusan dia...mak aku kata kita kongsi 3 orang makan 1 bungkus ni...
Sampai je rumah...terus buka "Nasi Ambeng" ni dulu sebab aku teringin sangat nak makan "Nasi Ambeng" ni....Mak aku letak dalam nyiru..terus kitorang kongsi makan 3 beranak...Habis & licin x tinggal sebiji nasi pun..Mak aku kata itu lah berkatnya makan ikut sunnah...kongsi makan dalam 1 dulang..(dalam nyiru)....
Patutnya ni nak buat makan tengahari....tapi dah jadi makan pagi.....
Tukar lah....tengahari makan lemang la pulak sorang sebatang...eh, sepotong ....sebab ada 3 potong....
Pun...bole.........
Sambil jalan nak gi kat kereta...aku snap la gambar tasik Permaisuri...Hmm cantik lagi...tapi air dia dah x bersih macam dulu la...
Ni kat tangga nak turun dari parking tu...xtau la plak aku apa nama benda yang macam bumbung x siap ni...xtau apa kegunaannya...
Mak aku tanya aku..nak singgah ke jalan-jalan keliling tasik tu..tapi aku x nak sebab dah laparrr...


No comments:

Post a Comment