Sunday 17 November 2013

LAKSA LEMAK ALA SIAM & GORENG KELEDEK YANG BETUL-BETUL KELEDEK....

Haaa...panjang tajuk entri aku....
Dah puas sakit hati.....nak citer makan la pulak......Hari Rabu tu sebenarnya aku ada citer lain pasal makan...pasal dinner..tapi nak citer yang ni dulu..hehehe

Ni citer hari Khamis ..Hari Khamis tu hujan..Masa balik amik kakak dari sekolah petang tu aku suruh mak aku singgah beli keledek goreng...Teringin sangat aku nak makan keledek goreng...Tapi mak aku kata nanti nak gi Hero..nanti mak aku nak beli keledek..mak aku akan buat keledek goreng tu...boleh makan banyak2...makan panas2....
Makanya ni la keledek goreng untuk aku tu..Keledek ni warna purple....aku suka keledek yang warna purple & warna oren....sedap....Ni namanya Goreng Keledek yang Betul2 Keledek ....hahaa..sebabnya hari tu aku dah tertipu....
Ni la yang aku tertipu...ingatkan keledek goreng...tapi rupanya Roti Goreng..hehehe
Mak aku juga masakkan Laksa Lemak Ala2 Laksa Siam...mak aku memang selalu masak laksa ni...Kalau buat jamuan mak aku selalu masak laksa ni sebab banyak permintaan....Setakat ni mak aku kata dia x jumpa lagi laksa ni ada jual kat KL ni...Tu lah agaknya kawan-kawan mak aku suka...Aku pun suka...Kakak pun suka...Abang je x suka makan laksa..semua laksa dia x suka...
Mak aku kata dulu2 mak aku suka sangat makan laksa ni...tapi nenek lebih suka buat laksa yang kuah dia biasa tu..macam yang selalu jual kat pasar malam tu..Mak aku kata tu namanya laksa utara atau laksa kuah asam laksa...Sebab mak aku suka sangat laksa lemak ni,maka mak aku kata dia belajar la buat kuah lemak ni dari nenek...

LAKSA LEMAK ALA SIAM..mak aku kata belajar dari nenek

1 bungkus laksa- rebus sampai lembut
Kuah:
1/2 kg ikan selayang
1 pkt kecik rempah kari ikan
5 keping asam
5 tangkai daun kesum
1 bunga kantan
1 cawan santan pekat
5 cawan air
1/2 bawang besar
sikit minyak
garam
Ulam:
salad,timun,limau,daun selom

1. Rebus laksa sampai lembut.Mak aku selalu guna laksa yang kecik2 macam spagetti tu..Mak aku kata beli kat kampung..Laksa siam...
2. Rebus ikan & ambil isinya.Blend isi ikan tu smapai halus.
3.Tulang2 tu blend & tapis amik airnya..Ni namamya stok ikan..Yang ni la buat kuah laksa sedap ..kata mak aku la..
4. panaskan sikit minyak & tumis 1/2 bawang besar yang diblend.
5.Bubuh serbuk kari yang dibancuh ngan sikit air sampai garing..
6.Masukkan air yang blend tulang2 ikan tadi & asam serta garam.
7. pastu masuk plak isi ikan blend,daun kesum,bung kantan & biar sampai mendidih.
8.Lastly sebelum angkat masukkan santan pekat & rasa asam garamnya... siap untuk makan ngan laksa siam & ulam2nya...
Dah siap....sedap3...

No comments:

Post a Comment