Tuesday, 26 January 2016

KERABU PUCUK MENGKUDU...

Kerabu Pucuk Mengkudu...
Camaner aku tau nama daun ni,..?
Heee...ingat aku rajin sangat ke nak amik tau....
Aku tau nama pucuk ni sebab mak aku yang bagitau...
Heeeee..




 Jangan tanya aku pasal apa aku boh entri kerabu jer berderet....
Sila panjangkan pertanyaan tu pada mak aku...
Sebab salah mak aku la...
Buat kerabuuuuu jer..
Heeeee...

 KERABU PUCUK MENGKUDU
1 cekak pucuk mengkudu..

1 ekor ikan selayang rebus
sikit garam & gula
1 biji limau nipis
1/2 bawang besar
2 biji cili padi tumbuk dengan sikit belacan
2 sudu santan pekat

1. Rebus pucuk mengkudu hingga lembut (warna hitam) dan hiris halus
2. Dalam mangkuk lain gaulkan santan,bahan tumbuk..isi ikan rebus,garam,gula dan limau nipis.
3.Masukkan pucuk mengkudu rebus yang sudah dihiris dan gaul rata

Pucuk Mengdkudu yang mentah masih hijau tu....
Syyyyy....bau dia memang x sedap langsung....nak muntah aku..!!
Bila mak aku dah rebus warna dia hitam...langsung x selera aku nak makan..Rasa pun pahit
Bila dah jadi kerabu..mak aku suruh aku makan..
Aku memang xnak la.....
Mak aku paksa juga suruh aku rasa..
Aku amik sikit...
Huhhhh,...ajaib!!!!!!
Bau dah xde..
Rasa pahit tu ada lagi tapi sikittttt jer pahit tu...
Tapi aku tetap x boleh nak minat...
Jangan mare....!!!!
Sepinggan tu mak aku yang habiskan siap jilat2 jari lagi....0 0



No comments:

Post a Comment