Tuesday, 26 January 2016

KERABU BUAH BEKKA...

Kerabu lagiiiiiiiii....
Ni mak aku la ni......
Suka makan kerabu...
Aku pun suka juga...
Heeeeee

Ni namanya Kerabu Buah Bekka...
Bekka tu mak aku kata sebutan orang kampung nenek..
Ada yang sebu Buah Beka jer...
huruh K hanya 1..
Mak aku kata klu nenek sebut dia punya idghom tu lebih sikit..
Sebutan tu kena teran sikit jadi bekka..
Hahahaha...lawak jer bunyi...

Tau ke Buah Bekka tu...
Hmm..asalnya aku pun x tau.
Tapi bila mak aku bagitau buah ni memang ada kat kampung nenek..poko tepi pintu pagar...
Buah dia macam papan..panjang..
MMMM..Thinggg..!!!!
.macam aku ingat la ....
.

Buahnya panjang nipis macam papan
Ni abang yang bawa masa balik KL hari tu,,
Abang kata nenek yang kirim sebab mak aku suka makan ..




KERABU BUAH BEKKA

1 keping buah bekka - bakar & basuh
1 ekor ikan selayang rebus
1 sudu kerisik
1/4 cawan pati santan
1/2 bawang besar hiris
1 biji limau nipis
Sikit garam & gula
1/2 sudu teh lada hitam tumbuk

Bahan tumbuk:
5 cili padi
1 sudu kecil belacan

Buah yang muda boleh dipatahkan ..
Bunyi macam rangup jer..
Mak aku kata buah yang tua keras x boleh makan..
Hanya buah yang muda boleh makan...
Tapi x boleh makan mentah macam tu jer..
Kena bakar dulu..
Macam bakar terung nak buat kerabu




Buah beka tu dibakar atas api dapur dan dibalik-balikkan hingga nampak terbakar macam ni....



 

Pastu kulit yang hangus tu dibasuh ..
Macam magik...
Terus kulit-klulit tu tertanggal dengan mudah dan buah beka dah jadi bersih...
Bau harum macam smoke 

 



Pastu mak aku kata kena la potong-potongkan  camni..


 


potong sampai habis...
mak aku kata  rasa mcam perut lembu rebus,,,
???????

 



masukkan dalam bekas...





 

Campur dengan semua bahan....



GAul hingga sebati dan sesuaikan rasa...
Mak aku kata rasanya macam kerabu perut lembu...
Aku x boleh nak komen sebab aku memang x makan...
Mak aku kata sedapppppp sangatttttt
Tapi kali ni mak aku x berjaya memaksa aku makan...
HAhahahaha...(Gelak Jahat..!!!)

No comments:

Post a Comment