Monday 3 February 2014

KERANA ANGIN TIMUR....!!!!!

Hari Rabu last day sekolah sebelum cuti Tahun Baru cina & Cuti hari wilayah ....aku dah tanya mak aku...cuti 5 hari ni nak balik kampung ke tak?
Mak aku kata x balik pun xpe sebab baru bulan lepas jew dah balik..ye la bulan Disember hari tu,lepas balik je dari Sarawak,aku ngan kakak ikut Achik balik kampung sampai dekat nak buka sekolah baru kitorang balik KL..

Hmmm...selalunya aku la yang paling nak sesangat balik kampung...tapi kali ni rasa macam xnak balik kampung jew sebab homework untuk cuti sekolah ni banyak sangat....rasa macam takut x sempat siap je kalau balik kampung... Mak aku pun ok je...Mak aku kata kalau dah banyak kerja sekolah...semua xyah balik kampung lah...

Tapi...tapi..tapi ..haaa..berapa banyak tapi daaaa...!!!
Petang hari Rabu tu masa dah nak senja...ketika mengadap tasik ni...time tu la angin best sangat..Mak aku kata tu namanya Angin Timur...
Angin Timur....?
Angin pun ada tumur barat juga ke...?
Mak aku kata...setiap tahun antara bulan Disember hingga February @ Mac..Malaysia akan mengalami angin Timur...iaitu angin yang bertiup dari arah Timur Laut....
Hmmmm...banyak kali terang pun aku  x faham sangat....Mak aku kata kena la banyak membaca & nanti bila sekolah menengah kalau belajar Goegrafi...akan ada belajar topik ni...hmmmm..cam tu ke..?
 Kerana Angin Timur  itu jugak lah....mak aku telah berubah fikiran....Lepas je cerita pasal Angin Timur tu...Mak aku terus suruh kemas beg sebab esok pagi nak balik kampung....xde angon xde ribut..mak aku tetiba je suruh kemas beg...Bila tanya...Mak aku kata dia nak balik kampung juga esok sebab ingat nenek & nak ras Angin Timur di kampung....Sudahnya pukul  10.30 kali dah nak sampai Ipoh dah..Ni masa ni tengah bersesak kat Gunung Tempurung...Kereta banyak sebab esok kan tahun Baru Cina...!!!!!

Aku selalu terfikir..kenapa agaknya banyak bukit & gunung di Perak...bentuknya pelik2...xmacam tempat lain yang bukitnya bentuk macam biasa je...cikgu selalu kata bukit bentuk nasi lemak..tapi kat Perak bukitnya x macam nasi lemak
Eh...apa ni...?
Heeee...Masa ni baru mula gerak lepas singgah di R&R Sungai Perak sebab kakak nak gi toilet....Ramai orang kat situ..ramau juga pekerja yang pakai baju hijau tolong jaga parking & orang yanng nak lintas..Mak aku kata yang pakaian hijau tu namanya RELA...sukarelawan yang jaga kat situ pada musim setiap kali raya puasa...raya haji dan raya cina....Oooooo
Besi 3 batang atas tu ialah Jambatan Sultan Azlan Shah yang merentas Sungai Perak ...Kuar je dari R&R Sungai Perak memang terus kena lalu atas jambatan ni....
Jambatan Sultan Azlan Shah ni panjang tau.....
Berapa panjangnya....??????
Jap aku nak ukur.......
Ok dah siap..Panjangnya 360 meter.....hahahaha.....
Nama jambatan ni pun aku tau sebab ada papan tanda ni la...hahahaha
Sungai ni cantik..Mak aku kata dia dah pernah berakit dalam Sungai Perak tu beberapa tahun yang lalu..huhuhu...tentu best...
Eh..tiba-tiba ada iklan ni plaks...naper  plaks...?
Haaaa...panjang ceritanya...
Aku pendekkan...
Ini adalah Free Gift ...2 botol Kicap Kipas Udang....Dapat percuma masa tengah besesak cari parking kat R&R Gurun...Masuk je kawasan R&R tu ada orang tengah edarkan Kicap Kipas Udang ni percuma..Setiap kereta yang masuk situ dapat 2 botol...Botol kecik jew pun...lupa plak aku nak amik gambar botol kicap tu...
Sebenarnya ini rezeki...asalnya aku dah cakap ngan mak aku jangan masuk R&R Gurun tu sebab nampak jem teruk..tentu xde parking nyer..tapi mak aku dah terpaut stereng kereta masuk situ..Maka memang betul la xde parking tapi dapat rezeki 2 botol kicap kipas udang yang mahal kat kedai tu..hahahaha
Masa berhenti kat R&R Tapah ada juga yang dapat kicap ni..tapi kitorang x dapat sebab dah terlepas..Puncanya lepas sarapan kat situ mak aku terus gi isi petrol kat Petronas tu.Bila keluar dari petronan tu susur keluar petronan tu terlepas dari tempat orang bagi kicap percuma tu...xde rezeki & rupanya rezeki kat R&R Gurun..2 botol lagi..!!!! kat tapah tu sebotol jew...

Kat rumah aku memang sentiasda ada Kicap Kipas Udang ni..tapi mak aku sejak tahu lepas harga dia melambung naik..dah dekat sepohinggit sebotol..Mak aku kata lepas ni nak makan kicap lain plak..tapi sebab dah dapat percuma ni,makan kicap ni lagi la..hehehe...Tapi dua2 botol tu letak kat kampung pun..xkan nak bawa balik plak..
Dorang siap bagi kad buku resipi lagi..ada macam2 resipi termasuk ada satu resipi tu namanya Kek Keju Kicap...hahahaha
Ada bran nak try......hehehehe
Panjang plak perjalanan aku balik kampung hari ni...
Dari pukul 6.30 pagi hingga pukul 2.00 petang ni baru sampai R&R Gurun...hmmm mau juga 1 jam lebih lagi baru boleh sampai kampung nenek...Tapi masa kat Tapah dh call nenek bagitau on the way nak balik kampung...Dah call Achik..tapi achik kerja lagi hari ni..Haikal ngan abah dia je cuti...ok la tu..sebab nanti boleh singgah amik Haikal bawa balik kampung ngan kitorang..hehehe
Semua cerita yang panjang ini adalah kerana Angin Timur yang telah memanggil-manggil mak aku untuk balik kampung....(pinjam ayat mak aku tu...)hehehehe

No comments:

Post a Comment