Monday 10 February 2014

BEBOLA KEJU...BEKAL HARI ISNIN


Bebola Keju...bekal hari ni Isnin..... Masuk ni dah 2 kali bawa bekal ni gi sekolah untuk tahun 2014...
Tapi hari tu bawa bekal Cheese Ball....Hari ni bawa Bebola Keju...hehehe..ada lain maksud kah...?
Saja x nak guna nama Cheese Ball....guna nama Melayu sebab baru Pagi tadi ada Pelancaran Bulan Bahasa Melayu kat sekolah.....So, sabagai menghormati pelancaran Bulan bahasa Melayu pagi tadi..letak la nama Cheese Ball ni sebagai Bebola Keju...Tapi macam panjang plak nama dia walaupun maksudnya sama...
BE-BO-LA...KE- JU....5 suku kata...patutla rasa macam panjang...kalau sebut CHEESE...BALL...2 suku kata je..hehehe
Ops, pagi tadi..masa pelancaran Bulan Bahasa Melayu tu....aku baca sajak... mak aku kata kalau sajak x sebut baca...tapi "deklamasi" sajak...Oooo..
Semalam Cikgu Syikin  sms suruh cari sajak & deklamasikan pagi ni masa pelancaran Bulan Bahasa Melayu.. Aku memang suka .....Kalau ada pertandingan sajak kat sekolah memang aku selalu masuk pun...Makanya pagi tadi dengan penuh semangat aku pun  deklamasikan sebuah sajak yang bertajuk "Tetamu Senja"....karya A.Samad Said....hmm kena sebut nama penulis sajak tu sebab mak aku kata sebab kita hanya deklamasikan je..yang tulis tu orang adalah tuan punya sajak tu...Ooooo

 Ops..lupa lak...pastu cikgu Syikin ada bagi cenderahati sebab aku dah deklamasi saja...Buku Nota kulit keras yang canti & aku suka sangat...Sebenarnya buku ni berbalut kertas hadiah...tp masa ada sorang kawan kelas aku ni teringin sangat nak tengok hadiah ni..terus dia tarik je hadiah ni dari aku & koyakkan pembalut tu...hmmmm..nak marah pun x guna sebab dia memang camtu...bak kata Micheal Ang dalam Master Chef..."REDHO" je la...heee

Sebenarnya Bebola Keju yang frozen...ni mak aku buat semalam..semalam kan hari Ahad...Kalau nak buat makanan untuk frozen..biasanya mak aku buat pada hari Ahad...Buat banyak2 pastu frozenkan...Tapi semalam buat banyak la juga..cuma ni je yang dapat frozen...sebab yang lain aku dah ngap...2x aku suruh mak aku gorengkan untuk aku..pagi sekali...& malam sekali..
Semalam nyer sarapan...Banana Fritters tu..sebenarnya mak aku buat sebab ada lebihan telur & bread crumb lepas buat Bebola Keju ni la...

Bila tanya resipi..mak aku suruh copy & paste dari entri Cheese Ball yang hari tu je..sebab kata mak aku resipinya sama je...tapi bila tengok balik entri tu ..terus gambar cara nak buat je...So,aku susun balik bahan dia & copy sampai nombor 9...langkah seterusnya ... guna gambar yang baru semalam nyer...

BEBOLA KEJU/CHESSE BALL


5 biji kentang
1 cawan tepung gandum
1 sudu serbuk lada hitam
garam
5 keping cheese
1 biji telur
bread crumb/serbuk roti
Minyak

1. Rebus kentang sampai empuk & kupas kulit.
Guna gambar yang lam sebab gambar semalam hanya tinggal sebiji kentang...heee



2. Lenyek kentang dengan garfu
3. Capur serbuk lada hitan dengan sikit garam.Lenyek lagi..Tambah 1 cawan tepung gandum...Lenyek lagi
4. Buat bulat-bulat supaya boleh tau berapa ketul boleh dapat..boleh la adjust cheese nanti..heee
5. Mak aku guna slices cheese perisa ceddar.Mak aku kata perisa cheddar rasanya lagi lemak & masin.
6. Mak aku kata lagi..dia susun 5 keping cheese..supaya tebal & nanti potong jadi 4 segi.
7. Pastu potong 5x5 = 25  bentuk kiub..Boleh la isi untuk 25 ketul..


8. Isikan keju & bulatkan semula....Buat hingga habis semuanya.
 
9. Celup dlam telur
10. Golek-golekkan dalam bread crumb...

11. Mak aku kata bread crumb boleh beli yang siap dlam kotak...
12. Boleh juga buat sendiri dengan cara jemur roti sampai betul2 kering & blend.Boleh juga toast kan roti & blend..tapi kalau toast roti tu..warna dia agak sikit gelap..Yang atas ni warna putih tu bread crumd beli yang dah siap..Yang gelap sikit tu mak aku kata dia toast roti & blend..
13.  Mak aku kata sikit je beza warna dia.. Yang kiri tu guna bread crumd dalam kotak..Yang kanan tu home made bread crumb...
14. Buat sampai habis..5 ketul kentang tu semalam mak aku sengaja adjust bagi dapat 25 ketul sebab senang nak potong cheese..Malam tadi mak masa buat karipap frozen...mak aku guna 2 biji kentang untuk buat cheese ball ni lagi dapat dalam 8 biji je..tu untuk makan malam aku...heee

15. Pastu goreng la dengan api slow je...mak aku kata kena balik2 kan selalu supaya warna dia cantik..Yang ni mak aku golek banyak kali dalam bread crumb tu sampai tebal..Lagi sedap sebab kulit dia tebal & lagi crunchy....
16. Paling feel tengok cheese dia yang meleleh tu...pergh,memang aku xleh tahan...makan xleh nak benti.Sib baik kakak x suka cheese...boleh makan sowang2..hehehehe
17. Yang ni untuk frozen...Mak aku kata xyah goreng..Lepas golek dalam bread crumb tu terus masuk dalam bekas kering & frozenkan je...Nak makan baru goreng...Tapi yang ni x letak dlam freezer pun..Letak kat tingkat bawah je dalam peti ais...sebab bukan nak simpan lama pun..pagi nak goreng untuk bekal...
15 biji ...cukup untuk aku bawa bekal & sarapan dalam kereta...heeee



8 comments:

  1. kalau masuk daging lagi best kan

    ReplyDelete
  2. yer ker..
    boleh try ni...tq kongsi idea

    ReplyDelete
  3. wah, best ni.
    Bolehlah cuba nanti

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..akk adk sye nk nama fb akk or nombor fone akk sbb nk tnye pasal cheese ball ni..die buat x jadi..kata nye cheese ball die jadi mcm tanah liat..adk sye perempuan..boleh x kak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kentang tu latak ler marjerin/butter skit,baru lembut.

      Delete
  5. Assalamualaikum..akk adk sye nk nama fb akk or nombor fone akk sbb nk tnye pasal cheese ball ni..die buat x jadi..kata nye cheese ball die jadi mcm tanah liat..adk sye perempuan..boleh x kak??

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam...
    Sekali cuba jangan give up kalau x jadi..
    Mak saya selalu pesan suruh ingat masa kita baru masuk tadika..kita selalu tulis huruf A pun x betul...tapi sekarang kita dah pandai sampai huruf Z...
    Sebab practice make perfect...
    Don't give up....gud luck

    ReplyDelete
  7. Waalaikumussalam...
    Sekali cuba jangan give up kalau x jadi..
    Mak saya selalu pesan suruh ingat masa kita baru masuk tadika..kita selalu tulis huruf A pun x betul...tapi sekarang kita dah pandai sampai huruf Z...
    Sebab practice make perfect...
    Don't give up....gud luck

    ReplyDelete