Saturday, 1 October 2022

PISANG UDANG

 

Pernah makan pisang udang?


Saya pernah makan..tapi dah lama dulu la...dah lupa rasa dia.
Cuma yang saya tau..pisang ni belum masak pun kulit  dia warna merah.Masak pun merah..Bezanya kalau belum masak keras la.
Kalau dah masak  lembutlah isinya.



Ni beli sekadar nak ingat kembali rasa pisang ni..

Isinya tak la merah..
Rasa dia macam pisang raja tapi sedikit kelat.
Cuma katanya ada yang tidak makan pisang ni dan tidak boleh makan pisang ni...wallauhu'alam


10 comments:

  1. Zaman saya sekolah menengah rendah, saya naik basikal dari Bukit Hijau ke Jeram. Lalu depan rumah orang India, nampak setandan buah pisang udang warna merah ata pokok. Teruja nak nak tahu macamana isi dan rasanya. Dah berpuluh tahun berlalu, baru sekarang saya dapat jawapannya. Terima kasih Mama Cella.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepi jalan tak jauh dari tempat kerja saya ..ada setandan pisang udang ni sedang menunggu masa untuk matang.Setiap hari lalu saya pandang ..agaknya macam tu la cikgu pandang sambil menunggang basikal...hihihi
      Ni saya beli kat supermarket saja.Kalau dekat..nak saya beli sesikat pi hantar agar cikgu juga dapat merasa pisang ni..huhuhu

      Delete
  2. Kita teringat drama yg ND Lala & Haslina Kamsan berlakon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama SK, teringat drama tu... Itu je la memori Pisang udang ni, belum pernah jumpa apatah lagi rasa :)

      Delete
    2. Alamak...saya search juga nak tengok drama apa..tak jumpa la pulak..

      Pisang ni pada tekak saya lebih kurang pisang raja rasa dia...tidaklah semanis pisang emas..Beli ni nak ingat kembali rasa dia dan nak kenalkan kepada anak-anak...tapi depa tak berminat untuk ambil tau...hihihi

      Delete
  3. orang yg allergic udang takleh makan pisang ni la kot ahahha

    ReplyDelete
  4. Macam pernah makan. Tapi tulah, sama juga lupa rasa dia macamana. Ohh ada jugak ek warna merah. Tak pernah nampak lagi rasanya. Mudah nak kenal pisang udang ni dari kulitnya lain dari yang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jujurnya pisang ni bukan la tak sedap...tapi pisang emas lagi sedap,五不

      Delete
  5. Ada kisah kan pasal pisang udang ni...cuma x tau la...betul ke mitos ke tp selalunya dongeng kan...jujur SA x pernah makan tp pernah nampak...

    ReplyDelete