Friday 24 June 2022

HARI NI MAKAN LAUK KAMPUNG

 Rezeki hari Jumaat

Dapat makan Sayur Keladi Lemak Cili Api.
Ya ampun,dah lama teringin nak makan sayur keladi lemak cili api.

Semalam petang akak  cleaner...Yati  whatsApp tanya nak tak batang keladi.Baru dipanen bersama Ruby katanya...

Dihantar juga gambar terung pipit ni.Katanya juga baru dipanen bersama batang keladi. Juga ada bunga kantan.Depa cakap baru panen hasil tanaman Pak Man gardener kat tepi pagar belakang..Sayangnya masa baca whatsApp tu saya dah otw balik dah sampai Bukit Belimbing dah..
Malas nak patah balik sebab dah jauh.Dalam hati terbayang sedapnya kalau batang keladi tu dimasak lemak cili api dengan ikan masin dan terung pipit disambal tumis dengan bilis.
Tak apalah,tak ada rezeki sebab saya dah otw balik  

Eh,sekali hari ni ..
Ruby bawa  Sayur Keladi Lemak Cili Api..
Juga dibawa Sambal Bilis Terung Pipit...hasil panen mereka semalam.Yang dah siap dimasak pulak tu...

Bukan itu sahaja...
Lengkap dengan Ikan Pekasam goreng cili bawang ni..

Nasi pun kemain harum.Saya tanya juga beras apa sebab harum sungguh.Kata Ruby itu beras basmathi Jasmin beg warna ungu..

Semua dah siap dimasak..Tinggal nak suap dalam mulut sahaja,memang saya tak tolak la..Maka hari ini rezeki saya menumpang makan bersama cleaner.
Berselera saya menyuap nasi berlaukkan sayur keladi lemak cili api,sambal bilis terung pipit dan pekasam ikan talapia goreng.
Semoga Allah limpahkan lagi rezeki mereka kerana janji Allah itu pasti..tidak akan miskin kerana bersedekah

Benarlah kata-kata..

" Kaya itu ukurannya bukan berapa banyak memiliki,tetapi ukurannya berapa banyak memberi.."

2 comments:

  1. Alangkah bestnya menikmati lauk-pauk yang dibayangkan sebelumnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...
      Betul la apa yg kita fikir dan sebut menjadi doa

      Delete