Tuesday 4 August 2020

BALIK KL & TAKUTNYA COVID 19 (PKPP COVID 19)

Pagi-pagi hari Isnin Raya Haji Hari ke-3
Kami gerak balik KL
Sebelum subuh lagi dah bertolak balik KL
Mak aku soh siap awal nak bertolak pukul 4 pagi
Tapi biasalh kan...
Sebab ajak nenek sekali balik KL
Tunggu nenek siap
Macam tunggu penganti siap🤣🤣
Kita dah siap pakai tudung
Rupanya nenek baru nak mandi
Redho jer lah, 🤭🤭🤭🤭
Akhirnya pukul 5 pagi baru tayar kereta bergerak
Kakak yang drive..
Plan nak singgah solat subuh kat Tol Sungai Dua
Tapi sampai Sungai Dua belum azan subuh
Mak aku soh kakak benti kat R&R Juru tapi kakak terlepas lorong
Sib baik masa tu baru jer azan subuh
Mak aku cakap sempat lagi solat kat R&R Bukit Merah
Actually mak aku kata tu namanya R&R Alor Pongsu
Mmmmm.. Aku hanya ingat Bukit Merah sebab memang dekat dengan Bukit Mefak Lake Town Resort

Pukul 6.30 sampai  R&R Pongsu

Cepat-cepat cari port untuk solat
Dapat port bawah pokok apa ntah kat tepi parking trailer banyak-banyak tu
Memang dah siap wuduk sebelum bertolak
Paki baju lengan panjang & stoking aiap-siap
So, xyah nak tunggu giliran telekung ngam nenek..
Terus bokeh solat tanpa telekung..
Nenek nak juga pakai telekung sebab nenek kata x puas solat x pkai telekung
Naper x solat kat surau R&R???
Kat situ ada jer surau
Tapi mak aku cakap sekarang ni Kedah tengah ada klustet baru covid 19
Kluster Sivagangga(jangan banyak tanya sivagangga tu siapa... Sila Google untuk tahu.... Yang Sivagangga tu nama tempat)
Aku pun Google🤭🤭🤭🤭🤭
Dalam ramai-ramai yang singgah tu
Takut juga ada yang dari tempat yang banyak kes +ve covid tu
Memang kita x tahu siapa yang +ve
Sebab tu kena hati-hati.
Memang cuak nak bersesak tempat orang ramai
Mak aku cakap nenek plak warga emas
Ada semput lak tu
So, jangan cari pasal sebab kat surau R&R Alor Pongsu ni memang orang ramai giler singgah solat subuh...
So, mak aku soh amik telekung & sejadah dalam bonet & kita solat bawah pokok jerk

Cari port gelap la skit bawah pokok
Supaya bayang pokok dapat lindung kita dari pandangan orang lain terutama driver trailer yang banyak parking situ
Mak aku terus bentang sejadah
Alamak, camaner nak tahu kiblat?


Heeeee.... Sib baik surau lelaki ni transparent
So, boleh bampak jemaah lelaki ngadap ke arah mana...
So, senang nak bentanh sejadah
Habis solat terus gerak...
Nak minimumkan masa kat r&r


Hari makin siang
Suasana makin terang


Kenderaan banyak
Tapi xdwlah sampai  jem x gerak macam masa balik hari Khamis hari tu
Kakak masuk ke R&R Ulu Bernam kkt nenek nak makan
Tapi nenek xnak sebab takut nak benti tempat ramai..
So.... Teruskan perjalanan


Pukul 10.30 dah nampak bangunan- bangunan ni menandakan dah masuk sempadan KL..
Tol Duta...
Tol Duta...
Sekarang Lorong Smart Tag pun dah semakin kurang
Dah mula digantikan dengan Lorong RFID
Mmmm... Maybe nanti Smat Tag dah xleh pakai dah...
RFID tu apa...
Mmmm... Aku pun baru jer google RFID... kat sini
Kalau nak tahu... Baca lah

Daulat Tuanku..!!!!
Patik tumpang lalu...

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Down load kiblat çompass app.letakmon flat surface not will calibrate direction to Makkah ie. kaabah.

    ReplyDelete
  3. Uncle ajak balik Kedah, cuti awal muharam ni, tapi aunty tak mo, takut covid jugak, huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn.... Baling ngan Kulim tu nenek kata x jauh tu...Kulim dah ada kes hari tu..huhuhu..pray for Kedah & Perlis

      Delete