Sunday 4 August 2019

MAKAN KENDURI @ MAKAN JEM?

 Baru balik kenduri..
Ikut mak aku gi kenduri
Actually aku ada jemputan kat Hill Park
Kakak pun ada jemputan kawan kakak kahwin
Mak aku pun ada jemputan kahwin
Tapi hanya gi jemputan kahwin kawan mak aku jer..
Sebab abang off...
Abang kata nak guna kereta petang nanti
Kalau ngan mak aku tau jer lah
Memang kena awal la
Mak aku cakap pukul 11 nak gerak
Tapi kakak kan lambat macam siput sedut
Pukul 11. 30 baru kakak siap
Bukan jauh sangat pun tapi jalan jem..
Pukul 12.30 dah sampai
Tengah makan... Hujannnnnnnn lebat giler.
Mak aku cakap kalau kat kampung,
Kalo kenduri kahwin, ada petua nak minta hujan.beralih ke arah lain..
Mak aku kata kalau kenduri kahwin mesti dorang lemparkan sehelai baju atas bumbung rumah.
Biasanya baju pengantin perempuan la..
Kononnya itu adalah petua untuk mengelakkan hujan turun semasa kenduri kahwin tu..
Hahaha... Lawaks pun ada
Mak aku cakap bunyi macam lawaks tapi biasanya menjadi (dengan izin Allab)
Mungkin semua orang pun berdoa agar x hujan sepannang majlis tu.. Maka Allah perkenankan..
Actually aku x pasti sejauh mana coz itu cerita dari mak aku jer..
Aku x pernah tengok pun..
Maybe leh try masa kakwin aku nanti.. Hahahaha
Wallahua'lam...

Takde snap pic pun masa makan
Ni pun kakak jer snap kat stall apam balik
Lepas makan nasi, nak. Balik tapi masih hujan...
So, mak aku soh kakak ngan aku amik apam balik..
Stall ni tepi padang bola
Nampak kan..... Ada air bertakung kat lopak tengah padang tu


 Stall  ni pun lecak tempias hujan
Tapi dah  mak amu soh amikkan Apam Balik ni... Amik la juga
Kakak amikkan 2 keping jer..
Aku x nak
Lepas makan apam balik
Hujan masih renyai..
Tapi xkan nak duduk lama-lama
Orang lain pun nak duduk juga
Pukul 1 dah gerak balik
Visi nak  cari Kuih Keria Gula Melaka plak..

Dah terlepas la plk gerainya...
Benti jauh skit la..
Kakak kena jalan jauh skit
See... air penuh lopak sebab baru lepas hujan.

Zoom in skit ...
Kakak tengah beli Kuih Keria Gula Melaka
Kuih Keria Gula Melaka memang fav kakak


Dah dapat kuihnya
5 pcs rm3
10 pcs rm6
15 pcs rm9
Hahahaha.... beli lah banyak manapun
Harga dia tetap sama 1pc = rm0.60
Mak aku soh beli 15 pcs


 Tapi kakak beli 10 pcs jer
Kakak kata jangan tamak..
Mak aku diam plak kalau ngan kakak mak aku xde lak nak berdebat
Kalau ngan aku..
Adaaaaaaaaa jer mender nak bertekak..

Haa Kuih Keria Gula Melaka ni ada cerita yang berkaitan..
Sekitar 3  tahun lepas Kuih Keria Gula Melaka ni memang viral masa tu..
Ada yang sanggup beratur pannang tengah panas
Ada yang sanggup menempuh perjalanan jauh
Semata-mata nak beli Kuih Keria Gula Melaka
Ada yang suka...
Ada yang kecewa
Antara watak dalam cerita di atas ialah...
Aku.. Kakak... & mak aku la
HAHAHAHA
Boleh baca dalam post KUIH KERIA ANTARABANGSA... SEDAP KE..?


Mmmmm... ni dah lebih 1 jam mengadap jem
Asalnya nak balik ikut jalan yang sama masa datang tadi. 
Tapi sebab nak cari Kuih Keria Gula Melaka
Kena lalu jalan lain
Mak aku lak kata elok lalu jalan lain sebab jalan yang datang tadi banyak construction & jem
Makanya sambil makan coq keria
Sambil la bawang membawang.. 
Hahahaha
Rupanya jalan lain lagi la bapak jem..
Keluar dari kenduri pukul 1..
Pukul 3 baru sampai rumah... 
Conclusion nya hari ni makan ke duri 1/2 jam jer.. 
Makan jem perjalanan pergi + perjalanan. balik 3 jam. 
So.... Actually..ni makan kenduri ke makan jem...? 
Hahahaha... 






4 comments:

  1. hahahha.. jem pun sedap.. hahahha.

    Eh, pasal lempar baju atas bumbung tu, betullah, orang dulu2 salu buat, hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaaa... Masa kahwkn aunty pun buat jugak ke lempar baju tu🤭🤭🤭

      Delete
  2. Replies
    1. Kalau naik LRT tempat tu jadi makin jauh la plak.. Kalau order grab 1 way rm15...

      Delete